Alfa Laval sai 10 miljoonan euron tilauksen Lähi-idän maakaasuteollisuudelta

Lehdistötiedote 21.9.2011

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan johtaviin yrityksiin kuuluva Alfa Laval on saanut tilauksen lämmönvaihdinten toimittamisesta maakaasuhankkeeseen Qatariin. Hankkeen japanilaiselle suunnitteluyritykselle toimitettavan tilauksen arvo on noin 10 miljoonaa euroa ja toimitus vuonna 2012.

Alfa Lavalin lämmönvaihtimet tulevat Barzanin maakaasulaitokseen Dohan pohjoispuolelle Ras Laffan Industrial Cityyn lähettyville. Tilaaja on japanilainen JCG Corporation. Lämmönvaihtimia käytetään energian talteenottoon kaasun puhdistusprosessissa, sekä koko laitoksen prosessijäähdytyksessä.

”Alfa Lavalin asema öljy- ja kaasuteollisuudessa on vahva ja olemme toimittaneet tuotteita ja ratkaisuja Qatarin kaasuteollisuudelle jo useita vuosia. Tämä tilaus osoittaa öljy- ja kaasuteollisuuden elinvoimaisuuden ja kertoo myös vahvasta asemastamme Japanissa”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström sanoo.

Qatarin öljy- ja kaasuteollisuus muodostaa yli 50 % maan bruttokansantuotteesta, 85 % viennin arvosta ja 70 % valtion tuloista.

Barzanin hanketta hallinnoi Qatar Petroleumin ja ExxonMobilin yhteisyritys RasGas Company Limited. Kaupallinen tuotanto on suunniteltu alkamaan vuonna 2014 ja tuotannon arvioidaan olevan 40 miljonaa kuutiometriä päivässä. Tuotanto suuntautuu pääasiassa paikallisille markkinoille. Kaasu tulee vuonna 1971 löydetyltä Barzanin pohjoiselta kaasukentältä, joka on maailman suurin maakaasukenttä.

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications Oy, puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy, puh. 09 - 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2010 noin 2,6 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 12 600.  Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).