Alfa Laval sai päätökseen Aalborg Industriesin oston

Lehdistötiedote 17.5.2011

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan johtaviin yrityksiin kuuluva Alfa Laval on saanut tarvittavat viranomaisluvat ja vie loppuun Aalborg Industries Holding A/S oston. Kauppa täydentää Alfa Lavalin energiatehokkuus- ja ympäristöalan ratkaisuvalikoimaa ja avaa uusia mahdollisuuksia tukemalla Alfa Lavalin tarjoomaa telakka- ja off-shore -markkinoille. Kaupan seurauksena Aalborgin tuotteita voidaan myös tarjota täysin uusille markkinoille Alfa Lavalin myyntikanavien kautta.

Kauppahinta on noin 560 miljoonaa euroa. Aalborg Industriesin palveluksessa on 2 600 työntekijää ja sen liikevaihto vuonna 2010 oli noin 345 miljoonaa euroa. Liiketoiminnot siirtyivät Alfa Lavalin haltuun 1.5. alkaen.

“Aalborg Industries istuu osaksi Alfa Lavalin kokonaisuutta erinomaisesti. Toivotamme vahvan ja hyvin johdetun yhtiön tervetulleeksi”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström sanoo.

Yrityskauppa vahvistaa Alfa Lavalin tarjoomaa lämmönsiirrossa. Se saavuttaa markkinajohtajuuden esimerkiksi laivateollisuuden höyrykattiloissa ja kuumaöljyjärjestelmissä sekä inerttikaasujärjestelmissä. Painavaa asemaa vahvistavat kattavat sertifiointikäytännöt, menestyksekäs uusien innovaatioiden tuottaminen sekä maailmanlaajuinen huoltoverkosto. Yhtiön tukena ovat myös laaja valmistus- ja suunnittelutoiminta nopeasti kasvavilla Kiinan, Vietnamin ja Brasilian markkinoilla, sekä suuren toimitettujen laitteiden määrän kautta kiinnostavat  jälkimarkkinat.

Yhtiön Suomen tytäryhtiö Aalborg Industries Oy sijaitsee Raumalla. Yhtiö vastaa globaalisti diesel- ja kaasumoottorivoimaloiden lämmöntalteenottojärjestelmistä ja on alallaan maailman markkinajohtaja. Lisäksi yhtiön kehittämät ympäristön kuormitusta vähentävät teollisuuden LTO-kattilajärjestelmät täydentävät Alfa Lavalin vahvaa asemaa erilaisten lämmön talteenottojärjestelmien toimittajana.

Viimeisen viiden vuoden aikana Alfa Laval on ostanut yhteensä 30 yhtiötä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto ostohetkellä on noin 940 miljoonaa euroa.

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications, puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy, puh. 09 - 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval kuuluu maailman johtaviin yrityksiin lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2010 noin 2,6 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 12 600.  Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).