Alfa Laval toimittaa lämmönvaihtimet biopolttoaineen tuotantoon mäntyöljystä

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval toimittaa lämmönvaihtimet ruotsalaisen SunPine AB:n biopolttoainetehtaaseen Piteåhon. Sunpinen tehdas valmistaa mäntyöljystä biodieseliä. Tilauksen arvo on 600 000 euroa.

SunPinen biopolttoainetehdas aloitti toimintansa huhtikuussa. Sen tuotantokapasiteetti on 100 000 m3.

Alfa Laval toimittaa SunPinen tehtaaseen levylämmönvaihtimet, Compabloc-tuoteperheen kompaktit lämmönvaihtimet, spiraalilämmönvaihtimet, ilmanlämmönvaihtimet ja kokonaan ruostumattomasta teräksestä valmistetut Alfa Nova -levylämmönvaihtimet.

“Valitsimme Alfa Lavalin, koska se pystyy toimittamaan laajan valikoiman lämmönvaihtimia eri käyttötarkoituksiin juuri meidän erityistarpeisiimme räätälöityinä. Näin säästämme energiaa ja parannamme tuotannon tehokkuutta”, Sunpinen toimitusjohtaja Magnus Wikman sanoo.

Toisen sukupolven biopolttoaine

Mäntyöljystä valmistettu biodiesel luokitellaan toisen sukupolven biopolttoaineeksi. Ensimmäisen sukupolven biopolttoaineet valmistettiin esimerkiksi rapsi- ja palmuöljystä, mutta toisen sukupolven biopolttoaineisiin ei käytetä ravinnoksi kelpaavia raaka-aineita. Mäntyöljyn lisäksi toisen sukupolven biodieseliä valmistetaan esimerkiksi kasviselluloosasta.

Alfa Laval kehittää jatkuvasti tuotteita toisen polven biopolttoaineiden valmistukseen. Parhaillaan Alfa Laval kehittää yhdessä Head Engineering -yrityksen kanssa mäntyöljypohjaisen biodieselin valmistusprosessia. Hanke tähtää aikaisempaa suuremman mäntyöljymäärän tuottamiseen samasta määrästä raakaöljyä. Alfa Laval kehittää hankkeessa uutta energiatehokasta separaattoria.

Mäntyöljy on sellunvalmistuksen sivutuote

Mäntyöljy syntyy sellunvalmistuksen sivutuotteena. Sellun valmistus sulfaattimenetelmällä tuottaa mustalipeää, joka on keittoliemen sekä puusta liuenneen ligniinin ja muun orgaanisen aineen seos. Mustalipeä voidaan sellutehtaassa muuttaa lämpö- ja sähköenergiaksi polttamalla se soodakattilassa, mutta siitä voidaan myös erottaa mäntyöljyä.

Raakamäntyöljyä käytetään esimerkiksi kasvinsuojeluaineiden valmistukseen. Pääosa raakamäntyöljystä kuitenkin tislataan ja käytetään esimerkiksi mäntysaippuan sekä maali- ja liimateollisuuden raaka-aineeksi. Mäntyöljy on myös kolesterolia alentavien stanoliesterien raaka-aine.

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications

puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval on maailman markkinajohtaja lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 11 500.  Alfa Lavalin osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä.

www.alfalaval.com