Alfa Lavalille 6,5 miljoonan euron tilaus Tata Groupilta

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval  on saanut 6,5 miljoonan euron lämmönvaihdintilauksen intialaiselta Tata Chemicalsilta, joka on osa monialajätti Tata Groupia. Tata Chemicals käyttää lämmönvaihtimia Tata Salt -merkkisen suolan valmistukseen. Tata Salt on Intian vanhin suolan valtakunnallinen vähittäismyyntibrändi.

Alfa Lavalin lämmönvaihtimia käytetään suolanvalmistusprosessissa veden haihdutusjärjestelmässä, jossa merivedestä valmistetaan suolaa ja väkevöityjä suolaliuoksia lipeän valmistukseen. Prosessissa syntyvä makeavesi käytetään tehtaassa prosessivetenä.

”Viime vuosina Intian markkinamme on kehittynyt hyvin ja tämä tilaus vahvistaa Alfa Lavalin asemaa Intian suurimpiin kuuluvan yrityksen luottokumppanina”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström sanoo.

Tata Saltin valmistus alkoi vuonna 1983. Se on Intian johtava suolabrändi. Tata Chemicals oli ensimmäinen intialainen yhtiö, joka otti suolanvalmistuksessa käyttöön tyhjiöhaihdutusmenetelmän.

Alfa Laval on toiminut Intiassa yli 70 vuotta ja Tata Group on ollut sen asiakas jo lähes neljän vuosikymmenen ajan.

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications

puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval on maailman markkinajohtaja lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 11 500.  Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com