Alfa Lavalille lähes 20 miljoonan euron tilaukset biodieseltehtaisiin Vietnamiin

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval toimittaa kaksi 9,6 miljoonan euron arvoista tilausta PetroVietnam Groupille. Tilauksiin sisältyy laitteet ja suunnitteluratkaisut etanolia valmistaviin tehtaisiin pohjois- ja keski-Vietnamiin. Toimitusaika on vuonna 2010.

Alfa Laval toimittaa tehtaaseen lämmönvaihtimet, dekantterit ja säiliöiden puhdistuslaitteiston, joita käytetään etanolin raaka-aineena olevan tärkkelyksen käyttämisessä, tislauksessa ja kuivaamisessa. Tulevaisuudessa tehdas tuottaa päivittäin noin 330 000 litraa etanolipolttoainetta kassava- eli maniokkikasvihakkeesta. ”Biopolttoaineteollisuus on tänä päivänä Alfa Lavalin näkökulmasta erittäin mielenkiintoinen alue, jossa tuotteillamme on tärkeä rooli. Olemme nyt saaneet kaksi tilausta Vietnamista lyhyen ajan sisällä, mikä kertoo vahvasta asemastamme kehittyvillä Aasian markkinoilla.” , Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström sanoo. Alfa Lavalin tuotteiden avulla tehdas pystyy kasvattamaan tuotantomääräänsä ja säästämään samalla vettä ja energiaa. PetroVietnam Group osallistuu Vietnamin valtion biopolttoaineiden kehitysohjelmaan, jonka tavoitteena on korvata perinteiset polttoaineet osittain uusiutuvalla energialla. Ohjelma tähtää yhteensä 320 miljoonan etanoli- ja kasviöljylitran tuottamiseen vuoteen 2015 mennessä.