Alfa Lavalille yhteistyösopimus maailman johtavan tuulivoimayhtiön kanssa

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval on solminut yhteistyösopimuksen Vestasin kanssa. Vestas on maailman johtava tuuliturbiinien toimittaja.

Öljyjäähdyttimiä koskeva sopimus on voimassa viisi vuotta ja sen arvioidaan tuottavan tänä aikana noin 16 miljoonaa euroa. Sopimuksen mukaisesti Alfa Lavalista tulee öljyjäähdyttimien ensisijainen toimittaja kaikkiin Vestasin seuraavien viiden vuoden aikana toteutettaviin hankkeisiin.

”Sopimus todistaa kykymme toimittaa energiatehokkaita ratkaisua tuulivoimateollisuuteen”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström sanoo.

Tuulivoimalla tuotetaan tällä hetkellä noin 1,3 % koko maailman energiantarpeesta, mutta kansainvälisen energiajärjestö IEA:n ennusteen mukaan vuonna 2030 tuulienergia kattaa jo 17 % maailman energiantarpeesta.

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications

puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval on maailman markkinajohtaja lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 11 500.  Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com