Alfa Lavalilta lämmönjakokeskus Porvoon Telakka Oy:lle

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval toimittaa lämmönjakokeskuksen Pohjoismaiden johtavalle pientonnistoon ja isompiin huvialuksiin keskittyvälle Porvoon Telakka Oy:lle.

Alfa Laval toimittaa Cetetherm Maxi -lämmönjakokeskuksen vanhassa Tolkkisen sahan kiinteistössä sijaitsevalle Porvoon Telakka Oy:lle. Asiakas liitetään Porvoon Energian kaukolämpöön, ja keskus tarvitaan telakkahallien lämmönsiirtoa ja lämmitystä varten.

Porvoon Telakan asiakkaita ovat muun muassa merivoimien ja rajavartioston alukset, hinausalukset, luotsikutterit ja suurin osa Suomen vesibusseista. Näiden ohella asiakaskuntaan kuuluvat suuremmat vapaa-ajan alukset. Näitä pystytään korjaamaan, huoltamaan ja talvisäilyttämään aina 500 tonniin asti.

Tähän mennessä pientonniston ja suurien huviveneiden telakointi- ja talvisäilytyspalvelua on ollut hyvin huonosti saatavilla.

Porvoon Telakka Oy sijaitsee noin 86 000 m3 suuruisessa, vanhassa Stora Enso Tolkkisen sahakiinteistössä. Tämä tarkoittaa 2000 kW lämmitystehoa, mikä on yli 6-kertainen tavallisen kerrostalon tarvitsemaan lämmitystehoon verrattuna.

Sahakiinteistö ostettiin Stora Ensolta 31.3.2010 ja sen mittavat muutostyöt sahahalleista telakaksi ovat loppusuoralla.

Vuoden 2010 tavoitteena on saada 60 tonnia aluksia sisään. Tähtäimessä on 500 tonnin valmius parin vuoden päästä.

”Aiemmin sahatavaran kuivaamiseen tarvittiin höyryä. Viereisellä tontilla sijaitseva Porvoon Energia toimitti höyryn höyrylinjaa pitkin sahahalleihin, jossa höyryä ja höyryn lauhdevettä käytettiin materiaalin kuivauksen ohella hallien lämmitykseen. Nyt vanha höyrylinja on purettu ja tilalla on Porvoon Energian kaukolämpöverkko. Lisäksi vanhat sahahallit on muutettu ammattialus- ja jahtilinjan vaatimiksi säilytys- ja telakointitiloiksi”, Porvoon Telakka Oy:n toimitusjohtaja ja pitkään Suomen telakkateollisuudessa vaikuttanut Jukka Jaatinen kertoo.

”Alfa Lavalin toimittama lämmönsiirto- ja lämmitysratkaisu vastaa suuren hallikiinteistön vaatimiin tarpeisiin vuosiksi eteenpäin. Tunnemme asiakkaan jo useiden vuosien ajalta, ja siksi asiakas koki luontevaksi tehdä tilauksen jälleen meiltä, Area Manager Tommi Hannula Alfa Lavalilta kertoo.

Alfa Laval on tähän mennessä toimittanut vastaavia Cetetherm Maxi -lämmönjakokeskuksia yli 40 vuotta. Pääosaa asennuskohteista edustavat kerrostalot, joten Porvoon Telakan tilaus oli tavallisia toimituksia selvästi mittavampi.

Area Manager Tommi Hannula, Alfa Laval Nordic Oy, puh. 040 536 6020, tommi.hannula@alfalaval.com

toimitusjohtaja Jukka Jaatinen, Porvoon Telakka Oy, puh. 0400 409 120, jukka.jaatinen@p-t.fi

tiedottaja Teija Lahti, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval on maailman markkinajohtaja lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 11 500.  Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www.alfalaval.com

Porvoon Telakka Oy

Pohjoismaiden suurin huvialusten huolto-, korjaus- ja säilytyskeskus sekä pientonnistotelakka

Porvoon Telakka Oy tuottaa telakointipalveluita ja talvisäilytystä kaikkine niihin liittyvine oheispalveluineen. Säilytystilamme ja alueemme on lajissaan Suomen suurin. Vuodesta 2002 venesäilytys-, huolto-, kunnostus- ja muutostöiden parissa operoinut yhtiömme on muuttanut uusiin suurempiin tiloihin ja laajentanut toimintaansa
kattamaan myös telakointipalvelut pientonnistolle aina 500 tonniin asti.

www.p-t.fi