Alfa Lavalin uusi biofarmasiaportaali tuo selkeyttä hyviin tuotantotapoihin

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval on avannut uuden biofarmasian portaalin osoitteessa www.alfalaval.com/biopharm. Sivuston tarkoituksena on tuoda esiin biofarmasia-alan laitteiden valmistuksen parhaita käytänteitä ja sitä, miten näitä käytänteitä sovelletaan Alfa Lavalin omassa tuotesuunnittelussa.

Alfa Lavalin olemassa olevat biofarmasian alueen tuotteet on päivitetty, jotta ne vastaisivat esimerkiksi FDA:n ja USP:n tiukkoja teollisuusstandardeja. Uusia tuotteita on lanseerattu ja useita putkistouutuksia on tulossa vielä vuoden 2009 aikana ja vuonna 2010. Nykyiseen tuotevalikoimaan sisältyy suodatus- ja erottelujärjestelmiä, lämmönvaihtimia, pumppuja, venttiileitä, säiliölaitteita, letkuja ja liitoskappaleita sekä reaktori, jossa on jatkuva virtaus. Yhtiön biofarmasiaportaalissa kerrotaan hyvistä tuotantotavoista ja toimintamalleista, joihin ne perustuvat. Ajankohtaisen tiedon avulla Alfa Laval pyrkii ehkäisemään biofarmasian laitteistojen hankintaan liittyviä sudenkuoppia. ”Hyviin tuotantotapoihin tutustuminen on biofarmasian alan yritysten parhaita rahan- ja ajansäästökeinoja”, Alfa Lavalin Pharma Equipment -yksikön johtaja Per-Åke Ohlsson sanoo. ”Hyvät tuotantotavat eivät tarjoa täsmävastauksia tiettyyn ongelmaan, mutta ne kuvaavat optimaalisiin ratkaisuihin tähtääviä yleisiä periaatteita.” Teoriasta käytäntöön Ohlsson on portaalin tärkeimpiä taustavaikuttajia. Hänellä on pitkä kokemus lääketeollisuudesta. Hän on muun muassa pitänyt useita luentoja hyviin tuotantotapoihin ja laitteistojen valintaan liittyvistä aiheista. Ohlssonin ryhmä on kerännyt portaaliin tietoa suorituskyvyn, dokumentaation ja hygienian tärkeimmistä osa-alueista. Sivustolla kerrotaan muun muassa, miten pitkälle ulottuvia seurauksia pienetkin erot laitteiston suunnittelussa tai valmistuksessa voivat aiheuttaa biofarmasian alan tuotantoon. ”Olemme soveltaneet hyvien tuotantotapojen vaatimuksia Alfa Lavalin omiin laitteistoihin ja dokumentaatioon,” Ohlsson sanoo. ”Alfa Lavalin lähestymistapa ei ole ainoa mahdollinen. Meillä kuitenkin on poikkeuksellista silmää yksityiskohdille ja yli 100 vuoden kokemus hygieenisistä sovelluksista. Esittelyvideo Ohlsson kollegoineen on tehnyt esittelyvideon, jonka katsomalla Alfa Lavalin biofarmasiaportaalissa kävijät voivat tutustua sen sisältöön. Video on nähtävissä biofarmasiaportaalin aloitussivulla. Saman videon voi katsoa myös YouTuben kautta osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=KJEuU0HkSwY