Alfa Lavalin vuosi 2009: myynti kasvoi loppuvuonna

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval on julkaissut vuoden 2009 tuloksensa. Liikevaihto tippui 14,4 % 2,5 (2,9) miljardiin euroon ja oikaistu liikevoitto (EBITA) asettui 432 (641) miljoonaan euroon. Tilaussaanto oli yhteensä 2,0 (2,9) miljardia euroa, mikä oli Ruotsin kruunuissa laskettuna 28,1 % vähemmän kuin edellisenä vuotena.

Vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä tilaussaannoksi muodostui 511 (643) miljoonaa euroa, mikä oli 9,4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Verrattuna kolmanteen vuosineljännekseen kasvua oli kuitenkin 6,6 %. Tilaussaannon piristyminen johtui viime vuoden lopun suurista energia-alan tilauksista. Viimeisellä neljänneksellä 2009 Alfa Lavalin liikevaihto oli 617 (842) miljoonaa euroa, mikä on 18,5 % matalampi kuin vuotta aiemmin vastaavalla jaksolla. Oikaistu liikevoitto oli 109 (179) miljoonaa euroa. ”Huoltoon ja varaosiin keskittyvä Parts & Services -segmentti kasvoi vuoden 2009 viimeisellä neljänneksellä 5 % kolmanteen neljännekseen verrattuna. Silti se jäi vuoden 2008 viimeisestä neljänneksestä. Loppuvuoden parantumisen syynä oli asiakkaiden tähän asti lykkäämien huoltohankkeiden käynnistyminen”, konsernijohtaja Lars Renström kertoo. Vuoden 2009 aikana Alfa Laval sopeutti toimintaansa alentuneeseen kysyntään. Toimien vaikutus näkyi täysimääräisenä viime vuoden viimeisen vuosineljänneksen aikana, jolloin saavutettiin 25,7 miljoonan euron kustannussäästöt. Sopeuttamistoimisissa ollaan edellä aikataulua, ja vuositasolla säästöjen arvioidaan nousevan 89,1 miljoonaan euroon. Alfa Lavalin rahavirta oli tilikauden 2009 aikana erittäin vahva, sillä liiketoiminnan rahavirta kruunuina mitattuna vahvistui edellivuodesta 32 %. Suurin positiivinen muutos tapahtui käyttöpääoman vapauduttua varastoista ja saamisista. ”Odotamme vuoden 2010 ensimmäiseltä neljännekseltä, että kysyntä pysyttelee vuoden 2009 lopun tasolla. Näemme eniten mahdollisuuksia ympäristö-, jalostamo- ja energia-teollisuuden aloilla”, Renström toteaa.