Alfa Lavalin vuositulos 2010: Tilaussaanto vahvistui selvästi

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval on julkaissut vuoden 2010 tuloksensa.

Vuonna 2010 yhtiön tilaussaanto vahvistui 2,7 (2,5) miljardia euroa, missä oli Ruotsin kruunuissa mitattuna kasvua 11 % vuoteen 2009 nähden. Liikevaihto tippui kuitenkin hieman ja jäi 2,8 (3,0) miljardiin euroon. Oikaistu liikevoitto oli 536 (525) miljoonaa euroa.

Vuoden 2010 viimeisen neljänneksen kysyntä oli vilkasta. Tilaussaanto vahvistui Ruotsin kruunuissa laskettuna 18 % ja oli 730 (616) miljoonaa euroa.  Liikevaihto kasvoi 9 % ja asettui 821 (753) miljoonaan euroon.

Valtaosa Alfa Lavalin segmenteistä ja maantieteellisistä alueista raportoi kasvua viimeisellä neljänneksellä. Erityisesti elintarvike- ja lääketeollisuuden (Food and Sanitary) segmentit tekivät hyvän tuloksen, mihin oli yhtenä merkittävänä syynä kehittyvien markkinoiden kasvavat tarpeet.

Intian kolmanneksi suurimmaksi markkinaksi

Maantieteellisesti Keski- ja Itä-Euroopan sekä Pohjois-Amerikan markkinat kasvoivat vuoden 2010 viimeisellä neljänneksellä voimakkaimmin. Intian markkinat kehittyivät erityisen hyvin ja alue edustaa nyt Alfa Lavalin kolmanneksi suurinta markkinaa USA:n ja Kiinan jälkeen.

Pohjoismaat ja Eurooppa Ranskaa lukuunottamatta kasvoivat tasaisesti. Samoin kasvoivat kaikki segmentit pois lukien Energia ja Ympäristö (Energy & Environment) sekä prosessiteollisuus (Process Industry).

Viimeisen neljänneksen yritysostot kasvattivat viimeisen kvartaalin myyntiä 479 miljoonalla eurolla. Tämä vastaa 17 % koko konsernin liikevaihdosta. Suurin yritysosto oli lämmönvaihtimiin liittyvä Aalborg Industries, joka vahvistaa Alfa Lavalin asemaa meriteollisuus (Marine) sekä Öljy- ja Kaasu- (Oil & Gas) liiketoiminnoissa. Akvisition vaikutus vuositasolla on 376 miljoonaa euroa.

“Olemme nostaneet kasvutavoitetta aiemmasta. Tästedes tavoittelemme 8 %:n vuosikasvua”, Alfa Lavalin konsernijohtaja Lars Renström sanoo.

Renström uskoo, että alkuvuoden 2011 kysyntä säilyy samalla tasolla kuin viime vuoden viimeisen kvartaalin.

toimitusjohtaja Benny Lillqvist, Alfa Laval Nordic Oy,puh. 0400 605 895, benny.lillqvist@alfalaval.com

tiedottaja Teija Lahti, Alfa Laval Nordic Oy, puh. (09) 804 04624, teija.lahti@alfalaval.com

mediayhteyksistä vastaa Mailand Communications Oy, puh. 050 553 8831 tai puh. 050 3257 347

Alfa Laval

Alfa Laval on maailman markkinajohtaja lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla. Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2010 noin 2,8 miljardia euroa. Alfa Lavalin osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä.

www.alfalaval.com