Antero Toikan Päivä ja yö –teos paljastetaan WSP Finlandin tiloissa Helsingissä 23.3. klo 14.00.

Suunnittelutoimisto WSP Finland on hankkinut kokoelmiinsa teoksen kuvanveistäjä Antero Toikalta. Teoshankinnalla WSP haluaa kiinnittää huomiota julkisen taiteen merkitykseen.

- Julkinen taide on paitsi inspiroivaa, myös tasa-arvoista, koska se on pitkäaikaista ja lähes aina kaikille nähtävillä, WSP:n taidekoordinaattori Marjukka Korhonen painottaa.

WSP on soveltanut julkisia taideteoksia kaupunkiympäristöjen ja liikenneväylien suunnitteluun lukuisissa projekteissa ympäri maata. Viimeisimpiä referenssejä ovat Helsingin Kulttuuriratikka, Kemin moottoritien teokset sekä Tampereen Vuoreksen kaupunginosan taiteen koordinointi.

WSP:n Kaupunkitaiteen galleriassa (Heikkiläntie 7, Helsinki) esitellään vaihtuvissa näyttelyissä ansioituneiden taiteilijoiden tuotantoa ja julkisia taideteosprosesseja.

Kuvanveistäjä Antero Toikka on tunnetuimpia julkisten taideteosten toteuttajia Suomessa. Hänen teoksiaan on useissa kaupungeissa ympäri maata sekä taidemuseoiden että yritysten kokoelmissa.

taidekoordinaattori Marjukka Korhonen, WSP Finland, puh. 0400 591 045, marjukka.korhonen@wspgroup.fi

muotoiluyksikön päällikkö Mari Siikonen, WSP Finland, puh. 040 514 9592, mari.siikonen@wspgroup.fi

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita suomalaisille ja kansainvälisille rakennus-, yhdyskunta-, liikenne-, ympäristö-, energia- ja teollisuustoimialojen asiakkaille.  Yrityksessä työskentelee noin 360 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Järvenpäässä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Kestävä yhdyskuntasuunnittelu, liikennesuunnittelu ja talonrakennus-suunnittelu ovat WSP:n ydinosaamista. Viennin osuus liiketoiminnasta on noin viidennes.

WSP Finlandin viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo, Viikin matalaenergiatalo, Oulun postikeskus, Tampereen Niemenrannan alue, Ruskeasannan Sorttiasema, Turun Myllysilta, Helsingin Hakamäentie sekä useimmat pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet. Yritys on myös tehnyt selvityksen tuulivoimaliiketoiminnasta Perämerenkaaren alueella sekä vastannut Oulunsalo−Hailuoto-tuulipuiston YVA-hankkeesta.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.