AQUA CLEAN OSTI SAMPO-ROSENLEWIN TEOLLISUUSPESUKONEIDEN VALMISTUKSEN

Lehdistötiedote 15.11.2011 –  Suomalainen teollisuuspesukoneisiin erikoistunut Aqua Clean Oy ostaa liiketoimintakaupalla Sampo-Rosenlew Oy:n teollisuuspesukoneiden valmistuksen. Kaupan johdosta työpaikat säilyvät Porissa, kun noin 30 Sampo-Rosenlewin työntekijää siirtyy Aqua Cleanin palvelukseen.

Aqua Clean toimittaa teollisuuspesukoneita konepajateollisuudelle, raideliikenneyhtiöille ja lentoyhtiöille globaalisti. Koneita käyttävät mm. SEW, Siemens, Rolls Royce Aerospace ja Emirates-lentoyhtiö.

– Teollisuuspesukoneet ovat tärkeitä konepajojen valmistuksessa ja liikenneyhtiöiden huoltotehtävissä. Niissä puhdistetaan suuria metalliosia, kuten teollisuusvaihteiden osia, junanvaunujen renkaita tai lentokoneiden vanteita, Aqua Cleanin toimitusjohtaja Frey Taxell kertoo.

Päämarkkina Kiinassa, erikoisosaaminen valttina

Aqua Clean on kasvanut kansainvälisille markkinoille 2000-luvulla. Yhtiön päämarkkina on tätä nykyä Kiina. Taxellin mukaan tämä osoittaa, että laadulla ja erikoisosaamisella pienetkin suomalaisyritykset voivat menestyä globaaleilla markkinoilla.

– Aqua Clean saa eniten tilauksia vaativiin pesutehtäviin käytettävistä monivaihepesukoneista ja muista erikoispesukoneista. Niissä segmenteissä suomalainen osaaminen, ammattitaito ja laatu päihittää kilpailun alhaisemman kustannustason maista, Frey Taxell kertoo.

­– Tähän saakka olemme vastanneet laitteiden suunnittelusta, myynnistä ja huollosta. Valmistuksen hankkimisen jälkeen panostamme voimakkaasti tuotekehitykseen, jotta voimme tarjota uusia konetyyppejä juuri näihin vaativiin käyttötarkoituksiin. Aqua Clean on hankkinut Porin Hyvelänviikin alueelta laajemmat tuotantotilat, joihin tuotanto siirtyy joulukuussa, Taxell jatkaa.

Sampo-Rosenlew pitää kauppaa hyvänä ratkaisuna molemmille yhtiöille ja henkilöstölle.

– Me keskitymme ydinliiketoimintaamme eli leikkuupuimureiden ja metsäkoneiden valmistukseen. Olemme varmoja, että Aqua Cleanin omistuksessa teollisuuspesukoneiden liiketoiminta kehittyy tehokkaasti. Arvostamme myös sitä, että työpaikat säilyvät Porissa, sanoo Sampo-Rosenlewin toimitusjohtaja Jali Prihti.

Toimitusjohtaja Frey Taxell, Aqua Clean Oy, puh. 040 900 5588, frey.taxell@aquaclean.fi

Toimitusjohtaja Jali Prihti, Sampo-Rosenlew Oy, puh. 040 595 4971, jali.prihti@sampo-rosenlew.fi

Aqua Clean Oy

Aqua Clean on suomalainen teollisuuspesukoneisiin erikoistunut yritys. Sen päämarkkinat ovat Euroopassa, Lähi-idässä ja Kiinassa. Yhtiö suunnittelee ja valmistaa koneet Suomessa. Myynnistä, asiakaspalvelusta ja huollosta vastaa Suomessa ja Kiinassa Aqua Clean, ja muilla markkinoilla kansainvälinen myyntiverkosto, jolla on toimipaikat 13 maassa. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2010 noin 3,3 miljoonaa euroa.

Sampo-Rosenlew Oy

Sampo-Rosenlew on suomalainen konepajayhtiö, joka valmistaa Porissa leikkuupuimureita ja harvestereita.