Boliden Harjavallan lauhdelämpö kaukolämpöverkkoon Alfa Lavalin lämmönvaihtimilla

Lämpö-, erotus- ja virtaustekniikan maailmanlaajuinen markkinajohtaja Alfa Laval  toimittaa levylämmönvaihtimet Boliden Harjavalta Oy:lle. Alfa Lavalin laitteita käytetään rikkihappotehtaan tuottaman lauhdelämmön siirrossa kaukolämpöverkkoon. Talvisin noin kaksi kolmasosaa Harjavallan kaukolämpöverkon lämmitystarpeesta katetaan Bolidenin lauhdelämmöllä.

Aiemmin rikkihapon valmistusprosessista vapautuva lämpöenergia siirrettiin kokonaisuudessaan lauhdeveteen. Nyt osa tästä lämmöstä johdetaan Alfa Lavalin kaukolämpöverkkoon. Tässä auttavat Alfa Lavalin haponkestävät levylämmönvaihtimet.

”Osa tehtaan tuottamasta lämpöenergiasta 10 MW käytetään tehtaan omiin prosesseihin. Toiset 10 MW myydään kaukolämpöverkkoon. Jos tämä 20 MW energiaa tuotettaisiin öljyllä, se tulisi maksamaan meille noin 6,5 miljoonaa euroa ja hiilidioksidia syntyisi prosessissa 20 000 tonnia”, tuotantopäällikkö Jyrki Makkonen Boliden Harjavalta Oy:sta sanoo.

Boliden Harjavalta Oy  on Pohjoismaiden suurin rikkihappotehdas.

”Investoinnin myötä hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet. Tämä on sekä merkittävä taloudellinen että ympäristöllinen etu. Lauhdelämmöstä saatua energiaa voidaan nyt hyödyntää tehokkaasti”, Alfa Lavalin Process Industry and Power -projektipäällikkö Magnus Renlund sanoo.

Aino Laakso, viestintäkonsultti, Mailand Communications

puh. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Teija Lahti, tiedottaja, Alfa Laval Nordic Oy

puh. (09) 804 04 624, teija.lahti@alfalaval.com

Alfa Laval

Alfa Laval on maailman markkinajohtaja lämpö-, erotus- ja virtaustekniikassa. Alfa Lavalin asiakkaiden prosesseja tehostavia laitteita, järjestelmiä ja palveluja käytetään tuotteiden lämmittämiseen, jäähdyttämiseen, erottamiseen ja kuljettamiseen. Asiakkaat edustavat valmistavaa teollisuutta ja toimivat mm. elintarvikkeiden ja juomien, kemikaalien, lääkkeiden, tärkkelyksen, sokerin ja etanolin aloilla.  Alfa Lavalin ratkaisuja käytetään myös mm. voimalaitoksissa sekä telakka- ja konepajateollisuudessa, kaivosteollisuudessa, lietteen ja jätevesien käsittelyssä, ilmastointiratkaisuissa sekä jäähdytysjärjestelmissä.

Alfa Laval Nordic on Alfa Lavalin tuotteita, järjestelmiä ja palveluita pohjoismaisilla markkinoilla myyvä yhtiö.

Alfa Lavalilla on toimintaa eri puolilla maailmaa lähes 100 maassa. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstöä yhtiössä työskenteli 11 500.  Alfa Lavalin osake noteerataan OMX:ssä pohjoismaiden suurten yritysten ryhmässä (OMX Nordic Large Cap).

www. alfalaval.com