CONSTI TALOTEKNIIKKA: Suunnittele ja toteuta -malli lyhentää kerrostalon korjausurakkaa ainakin vuodella

Consti Talotekniikka on tuonut korjausrakentamisen Suunnittele ja toteuta -mallin myös kerrostalojen linjasaneerausprojekteihin. Uusi malli lyhentää projektia ainakin vuodella, sanovat Pirkan Isännöintikeskus Oy:n toimitusjohtaja Mikko Niskanen sekä Marko Holopainen Consti Talotekniikasta.

– Suunnittele ja toteuta -mallissa pyrimme ostamaan suunnittelun ja rakentamisen yhdeltä toimijalta, jotta hankintaketju olisi lyhin mahdollinen. Tästä on merkittäviä etuja taloyhtiöille. Ison projektin läpimeno lyhenee 1–2 vuodella ja vastuut työmaalla ovat selvät, kun aliurakoitsijoita ei ole, kertoo Mikko Niskanen. – Esimerkiksi tässä Voionmaankatu 71–75:n saneerausprojektissa taloyhtiö ja isännöitsijä tekivät peruskuntoarvion ja putkiston kuntotutkimuksen, jonka perusteella tehtiin remontin hankesuunnittelu. Hankesuunnittelun jälkeen urakan suunnittelusta ja toteutuksesta vastamaan valittiin Consti Talotekniikka. Consti Talotekniikan toimitusjohtaja Marko Holopainen näkee uudessa mallissa paljon hyötyjä taloyhtiöille. – Valtion suhdanneavustus on pannut korjausrakentamiseen vauhtia. Jos päätöksenteko on ollut hidasta, tämä ratkaisu auttaa, koska valmista saadaan aikaan nopeammin. – Taloyhtiöiden korjausrakentamista on todella paljon. Nytkin on jo kiirettä, mutta varsinainen huippu tulee 2020-luvulla. Siksi tehokkuutta pitää ehdottomasti parantaa, se on asukkaiden ja rakentajien yhteinen etu, Holopainen korostaa. Voionmaankadun projektissa käytetty suunnittele ja toteuta –malli perustuu VTT:n InSert-hankkeeseen. Siinä haettiin linjasaneerauksiin tehokkaampia projektimalleja, kertovat Mikko Niskanen ja Marko Holopainen.