Cygaten asiantuntemusta JYVSECTECin kyberturvallisuuslaboratorioon

Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) rakennettavan kyberturvallisuuden kehitysympäristön infrastruktuurin toimittajaksi on valittu keväällä järjestetyn puitekilpailutuksen perusteella TeliaSonera Finland Oyj. Kehitysympäristön laite- ja verkkoratkaisun toteuttaa TeliaSonera Finlandin tytäryhtiö Cygate Oy. Sopimuksen ennakoitu arvo on noin 500 000 - 850 000 euroa.

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) osarahoittamassa JYVSECTEC-hankkeessa kyberturvallisuuden kehitys- ja testausympäristö rakennetaan JAMKin Lutakon kampukselle Dynamoon. JYVSECTECin konseptoimassa ja suunnittelemassa kehitysympäristössä Cygatella on merkittävä rooli valittujen infrastruktuurin osa-alueiden suunnittelussa ja toteutuksessa.

– Tämä on Cygatelta merkittävä panostus kyberturvallisuuden kehittämiseksi. Asiantuntemuksemme tukee JAMKin osaamista hankkeessa useilla eri osa-alueilla, kertoo Cygate Oy:n toimitusjohtaja Ilkka Äyräväinen.

Puitejärjestely käsittää infrastruktuuriratkaisun, joka sisältää mm. palvelin- ja tallennusjärjestelmät, kytkimet, reitittimet, palomuurit, laitekaapelit sekä niihin liittyvät laitteet, tarvikkeet ja palvelut. Kokonaisuuteen kuuluvat konsultoinnin ja projektinhoidon lisäksi myös analysointi-, valvonta-, hallinta- ja testaustyökalut ohjelmistoineen ja lisensseineen. Puitesopimus kestää vuoden 2013 loppuun saakka ja sisältää option kahteen jatkovuoteen.

– Ympäristö tulee vahvistamaan valtakunnallista kyberturvallisuuden osaamista ja liiketoimintaa tietoturvauhkien torjunnan testaamisessa, kehittämisessä ja evaluoimisessa. Kehitysympäristö on suljettu realistisen kaltainen maailma, joka sisältää todellisia uhkia, palveluita sekä erilaisia torjuntamekanismeja. Kehitysympäristö mahdollistaa myös eri toimijoiden kouluttautumisen uhkien torjuntaan, sanoo JAMKin teknologiayksikön koulutus- ja T&K-päällikkö Jarmo Siltanen. Kehitysympäristö toteutetaan ja otetaan käyttöön vaihteittain. Tavoitteena on, että valtaosa järjestelmistä on käytössä vuoden 2012 loppuun mennessä.

Toimitusjohtaja Ilkka Äyräväinen, Cygate Oy, puh. (09) 613 8911, etunimi.sukunimi@cygate.fi
Koulutus- ja T&K-päällikkö, Jarmo Siltanen, Jyväskylän ammattikorkeakoulun teknologiayksikkö, puh. 040 716 7282, etunimi.sukunimi@jamk.fi

Cygate

Cygate on Pohjoismaiden johtava turvallisten ja hallittavien tietoverkko- ja konesaliratkaisujen toimittaja. Rakennamme luotettavia ja liiketoimintaa tukevia tietoverkko- ja tietoturvaratkaisuja sekä tuotamme korkeampaa käytettävyyttä palvelinjärjestelmille. Vahvuutemme perustuu teknologiseen huippuosaamiseen ja yli 20 vuoden mittaiseen kokemukseen. Cygate Oy on Cygate AB:n tytäryhtiö, ja meillä on Suomessa töissä noin 160 henkilöä. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä, Kouvolassa, Oulussa, Tampereella ja Turussa. Lisätietoja: www.cygate.fi

JAMK koordinoimassa hankkeessa yhteistyökumppaneina ovat Cassidian Finland Oy, Descom Oy, Relator Oy, Ajeco Oy sekä Jyväskylän seudun kehittämisyhtiö Jykes Oy. Hankkeen rahoittajina toimivat Keski-Suomen Liitto ja Euroopan Aluekehitysrahasto.