Danny-dokumentin viivästymisen taustalla elokuvarahoituksen ongelmat

MEDIATIEDOTE 28.4.2016. VistaFilms Oy:n tuottaman dokumenttielokuvan ”Danny” ennakkonäytös järjestetään 24.8.2016 Savoy-teatterissa. Alun perin elokuvan piti tulla ensi-iltaan syksyllä 2015. Elokuvan viivästymisen taustalta löytyy elokuvarahoituksen haasteita, jotka paljastavat suomalaisen elokuvan julkisen tuen ongelmallisia käytänteitä.

Iltalehti kertoi 23.4.2016 SES:n ja AVEK:n Danny-dokumentille tekemistä kielteisistä rahoituspäätöksistä sekä Ylen tuottajien elokuvan valmistamista jarruttavista toimista.

– Iltalehden jutussa Ylen ex-pomon mukaan julkisen tuen saamisen edellytys on tosi kova tuotantoryhmä. Hän arvioi rohkeasti elokuvan kuvausta ja leikkausta elokuvaa näkemättä. Elokuvan raakaversio valmistui vasta maaliskuussa 2016 ja siihen on päässyt tutustumaan vain rajoitetut tiedossa olevat asiantuntijat. Tässä valossa lausunto on erikoinen, valaisee Danny-elokuvan ohjaaja Sakari Saksa taustoja.

Julkisen rahan poisjääminen on viivästyttänyt Danny-elokuvan valmistumista vuodella.

– Viivästyminen on maksanut yhtiöllemme yli 60 000 euroa perinteisten tuotantokulujen päälle. Olen jakanut itseni kahdelle vaativalle ohjaajan ja tuottajan sektorille. Onneksi tuotantoryhmässämme on todella päteviä elokuva-alan ammattilaisia, jatkaa Saksa.

Tukea vain koville nimille?

Iltalehden juttu Danny-dokumentin kivisestä tuotantopolusta herättää Saksan mukaan monia kysymyksiä, sillä vain isoille nimille tuntuu riittävän tukea. Suomeen perustettiin aikoinaan Elokuvasäätiö nimenomaan parantamaan kotimaisen elokuvan laatua. Tämä päämäärä ei kuitenkaan voi toteutua tapauksissa, joita Elokuvasäätiö ei rahoita.

– Onneksi VistaFilms Oy oivalsi hankkia jo alkuvaiheessa sopimusteitse elokuvan oikeudet, jotka takaavat riittävän suojan materiaalille. Minua huolestuttaa, kuinka käy nuorille alalle tuleville dokumentaristeille rahoitusrakenteissa, jos vain isot nimet saavat tuen, pohtii Saksa. – Nykytilanne antaa liian paljon mahdollisuuksia rakenteellisen korruption syntymiselle, koska päätännän läpinäkyvyys puuttuu. Suomalaisen elokuvarahoituksen rakenteet ja eri toimijoiden roolitukset kaipaavat pikaista uudistamista, sillä VistaFilms Oy:n kokemukset tuskin ovat ainoat laatuaan. Kenellä on valtuudet sanoa, kuka saa tehdä merkittävistä aiheista elokuvia?

VistaFilms Oy:n tuotantotiimi on alusta alkaen ollut tietoinen Ilkka ”Danny” Lipsasen elämästä ja hänen myötään Suomeen tulleen show:n synnystä kertovan elokuvan merkityksestä kotimaisessa musiikkiviihteessä.

– Tämä on asettanut tekemisellemme erityisiä vaatimuksia, joihin koko pätevä elokuva-alan ammattilaisista koostuva työryhmämme on sitoutunut. Työtä on tehty innostuneesti ja sydämellä. Kiitämme erityisesti mukaan saatuja haastateltuja, jotka olivat aikansa pioneereja. Elokuvan katsojilta saamaamme lämmin kannustus on auttanut meitä jaksamaan paineen alla, jatkaa Saksa.

Danny-dokumenttielokuvan ennakkonäytös järjestetään elokuussa, mutta elokuvan tuottava VistaFilms Oy jatkaa kuvauksia vielä syksyyn 2016. Tämän jälkeen elokuva leikataan loppuvuoden ensi-iltaan.

Danny-dokumenttielokuvan työryhmä:

Ohjaus: Sakari Saksa