Ekoinnovaatiot yhdistävät teknologioita ja luovat uusia liiketoimintamalleja

LEHDISTÖTIEDOTE 21.10.2011 – 11. eurooppalainen ekoinnovaatiofoorumi Helsingissä ja Lahdessa totesi, että ekoinnovaatiot ovat paljon enemmän kuin ympäristöteknologiaa ja että ne tarjoavat suuria talouskasvun ja työllistämisen mahdollisuuksia.

”Ekoinnovaatioissa yhdistetään eri teknologioita, ja luodaan uusia palveluita ja liiketoimintamalleja. Julkisen sektorin täytyy osoittaa, että ekoinnovaatiot ovat väylä talouskasvuun ja työllistämiseen”, tiivisti johtaja Timo Mäkelä Euroopan komission ympäristöpääosastolta.

Timo Mäkelä painotti myös ensi vuonna järjestettävän Rio+20-huippukokouksen merkitystä. ”Kansainväliset sopimukset asettavat tavoitteet ja ohjaavat toimintaa”.

Kokouksessa todettiin myös, että Euroopan ja kehittyvien maiden pitää tasavertaisina hyödyntää uusia mahdollisuuksia varsinkin nykyisinä talous- ja ympäristökriisien aikoina.

von Weizsäcker: Energian ja mineraalien hintoja nostettava

YK:n luonnonvarapaneelin puheenjohtaja Ernst von Weizsäcker sanoi keynote-puheenvuorossaan, että ”hiilidioksidi on edelleen yksi luotettavimpia hyvinvoinnin mittareita”.

Ernst von Weizsäckerin mukaan energian ja mineraalien hintoja on nostettava poliittisilla päätöksillä, jotta resurssitehokkuus kasvaa ja talouskasvun ja hiilidioksidipäästöjen lisääntymisen yhteys voidaan katkaista.

Foorumin järjestivät 11.-12.10 Helsingissä ja Lahdessa Suomen ympäristöministeriö, Euroopan komissio sekä Lahden tiede- ja yrityspuisto. Tapahtumassa oli mukana asiantuntijoita, tutkijoita ja elinkeinoelämän edustajia Euroopasta sekä nousevista ekoinnovaatiomaista kuten Brasiliasta, Kiinasta, Koreasta, Venäjältä ja Etelä-Afrikasta.

ETAP Forum:

Ympäristöministeriö, ylitarkastaja Merja Saarnilehto, puh. 0400 232 763 merja.saarnilehto@ymparisto.fi

Cedric Hananel/ David Crous +32 (0)2 340 30 64, etapforum.eu@pracsis.be

Mailand Communications, Alpo Räinä, 040 5670212, alpo.raina@mailand.fi