Elinkaariratkaisuilla lisää kilpailukykyä toimistokiinteistöille

LEHDISTÖTIEDOTE 8.11.2011 –  Rautaruukin entinen keskuskonttori Oulussa on lähes täynnä vuokralaisia. Kiila Business Parkiksi nimetty yritystalo antaa toimitilat noin sadalle yritykselle. Samanlaiset elinkaariratkaisut sopivat moniin hyväkuntoisiin mutta vajaakäytössä oleviin toimistorakennuksiin, sanoo Ovenian toimitusjohtaja Mika Valtonen.

Muutaman kymmenen vuoden ikäisiä, hyvin rakennettuja toimistotaloja on vajaakäytössä kaikissa suuremmissa kaupungeissa. Ovenian toimitusjohtaja Mika Valtosen mukaan niitä kannattaa uudistaa, muokata ja varustaa palveluilla, joilla ne saadaan houkuttelevammiksi vuokramarkkinoilla.

– Avainsana toimistotalojen elinkaariratkaisuissa on asiakaslähtöisyys. Kun liikenneyhteydet, tilojen toimivuus ja palvelut vastaavat tarpeita, ottajia löytyy. Positiivisia kokemuksia on Oulun lisäksi muun muassa Espoon Ahti Business Parkista, Vantaa M1 Business Housesta ja Helsingin Valimotie 27:sta, Mika Valtonen sanoo.

Väljä arkkitehtuuri joustaa nykytarpeisiin

Kiila Business Parkissa toimii noin 100 yritystä, joiden tilan tarpeet vaihtelevat kokonaisesta kerroksesta yhteen toimistohuoneeseen.

– Ovenia vastaa yritysten tarvitsemista palveluista yhden palvelulaskun periaatteella, joten he saavat aula- ja sihteeripalvelut sekä esimerkiksi tietoliikenneyhteydet helposti ja luotettavasti, kuvaa Ovenian palvelujohtamisesta vastaava Mia-Iris Puhakainen.

Mandatum Lifen omistama kiinteistö valmistui 1981 Rautaruukin keskuskonttoriksi. Tasokas rakentaminen näkyy muun muassa yleisten tilojen hyvissä materiaaleissa. Eikä ikä ole haitaksi, vaan nimi on kilpailuvaltti Oulun seudulla.

– Väljästi piirretty ja tilava konttorirakennus soveltuu hyvin business parkiksi. Kulku sataankin yksittäiseen yritykseen on ollut helppo järjestää. Tilat joustavat myös moneen tarpeeseen, kuten kokous-, kahvio-, tauko- tai näyttelytiloiksi. Kiila vetää yrityksiä, sillä vain muutama prosentti toimitiloista on vapaana, Mia-Iris Puhakainen kertoo.

Ovenia Oy lyhyesti

Ovenia toteuttaa asiakkailleen kiinteistöjohtamisen parhaan palveluratkaisun. Tarjoamme kaikki kiinteistöomaisuuden johtamiseen tarvittavat palvelut (tilojen vuokraus, palvelujen hankinta ja johtaminen, taloushallintopalvelut, rakennuttaminen, elinkaaripalvelut sekä energia– ja ympäristöjohtaminen). Asiakkaitamme ovat kotimaiset ja ulkomaiset kiinteistösijoittajat  ja kiinteistöjen käyttäjät. Olemme Suomen suurin ja vanhin alan yritys yli 30 vuoden kokemuksella. Meillä on omat toimipisteet  Helsingissä, Lahdessa, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa, Kouvolassa ja Oulussa.