Fransmannien Ruokalistalla hyvät tavat -hankkeelle Tapaseuran kunniamaininta

S-ryhmän Fransmanni-ravintoloiden Ruokalistalla hyvät tavat -hanke on saanut Tapaseura ry:n kunniamaininnan Vuoden Tapateon julkistamisen yhteydessä.

10–12-vuotiaille koululaisille suunnattu hanke tähtää ruokakulttuurin tutuksi tekemiseen ja kannustaa nauttimaan yhteisistä ruokailuhetkistä hyviä tapoja noudattaen. Keväällä 2011 käynnistynyt hanke tarjoaa työvälineitä sekä kodeille, kouluille että nuorille itselleen.

”Ruoka ja ruokailu ovat kuuluneet tiiviisti ihmisten arkeen ja juhlaan kautta historian. Korostamalla yhteisten ruokailuhetkien merkitystä perheiden hyvinvoinnille hanke välittää arvokasta sanomaa hyvistä pöytä- ja käytöstavoista”, perusteli Tapaseuran puheenjohtaja Kaarina Suonperä kunniamainintaa 14.12. järjestetyssä palkintojenjakotilaisuudessa.

Hankkeen ydin on koulujen kanssa tehtävä yhteistyö. Fransmanni-ravintolat ovat paikkakunnillaan valinneet itselleen kummiluokan, jonka oppilaiden kanssa tehdään yhteistyötä pöytä- ja käytöstapojen parissa. Kummiluokkien oppilaat toimivat hyvien tapojen lähettiläinä ja neuvovat sekä opastavat oman koulunsa muita oppilaita. Keväällä 2012 ensimmäisille hankkeen läpikäyneille oppilaille myönnetään Tapasankari-diplomi, joka oikeuttaa Tapasankari-arvonimen käyttöön.

”Koemme kunniamaininnan erittäin tärkeänä osoituksena siitä, että hanketta arvostetaan ja se koetaan hyödylliseksi. Hanke jatkuu ja tavoitteemme on saada yhä uusia yhteistyökumppaneita, jotka voisivat ottaa itselleen kummiluokkia ja näin levittää sanomaa hyvistä pöytä- ja käytöstavoista”, kertoo SOK:n Ravitsemiskaupan ketjuohjauksen Brand Manager Katja Malminen.

Tähän mennessä kampanjaan ja kouluissa järjestetyille luennoille on osallistunut jo yli 2 500 koululaista ja opettajaa ympäri maata. Hanke on saanut kiitosta niin opettajilta, oppilailta kuin lasten vanhemmiltakin.

Ruokalistalla hyvät tavat -hankkeen toteuttavat vuonna 2011 yhteistyössä Fransmanni-ravintolat, HK, Pingviini-jäätelöt, Hartwall ja Duni. Hankkeen kummeina toimivat kokki Sami Garam ja Tapaseuran puheenjohtaja Kaarina Suonperä.

Fransmanni on S-ryhmän valtakunnallinen ravintolaketju, johon kuuluu 15 ravintolaa Suomessa ja yksi Pietarissa. Vuodesta 1987 toimineiden ravintoloiden lähtökohtana on rakkaus maalaisranskalaisen keittiön puhtaisiin ja yrttisiin makuihin ja täyteläisiin viineihin. Fransmanni-ravintolat työllistävät noin 260 henkilöä.