Intera ostaa enemmistöosuuden Trafotekista

23.11.2010 - Intera Equity Partnersin hallinnoima rahasto Intera Fund I ostaa enemmistöosuuden tehoelektroniikkakomponentteja valmistavan Trafotek Oy:n osakekannasta. Myyjänä toimivat Trafotekin hallituksen puheenjohtaja, teollisuusneuvos Rauno Mattila, sekä hänen tyttärensä Nina Arvonen ja Jaana Kotro. Perheen omistukseen jää edelleen merkittävä vähemmistöosuus yhtiön osakekannasta. Omistuspohjan laajentamisella vahvistetaan Trafotekin resursseja kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Trafotek Oy on toiminut itsenäisenä perheyrityksenä vuodesta 1983. Yrityksen osaamista ovat sähkömoottorikäyttöjen vaativat muuntaja- ja kuristintarpeet, sähkönlaatua parantavat sovellukset sekä telakkateollisuuden ratkaisut. Sen asiakkaat ovat sähköteknisen toimialan johtavia yrityksiä Suomessa ja maailmalla.

Trafotekin palveluksessa on noin 300 henkilöä, ja vuonna 2009 liikevaihtoa kertyi noin 54 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on tuotantoa Suomessa ja Kiinassa. Virossa vihitään kesällä 2011 käyttöön uusi tuotantolaitos.

- Trafotek on tärkeä osa suomalaista sähköteknistä klusteria. Intera tuo yhtiöön osaamista ja lisää resursseja liiketoiminnan kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Uskomme, että Trafotek kasvaa ja kehittyy tulevina vuosina nykyistä selvästi suuremmaksi, asiakkaitaan yhä kansainvälisemmässä ympäristössä erinomaisesti palvelevaksi yritykseksi, kertoo Intera Equity Partnersin johtaja Heikki Kivirinta.

Sähköteknisen toimialan muutosvauhtia ohjaavat globaalit trendit kuten energiatehokkuus, energian laatuvaatimukset ja uusiutuvan energian tuotanto. Trafotekin omistuspohjan laajentaminen on osa merkittävää strategista kehitysaskelta, jonka tarkoituksena on vahvistaa yrityksen kykyä kasvaa ja palvella asiakkaitaan yhä kansainvälisemmässä ympäristössä.

- Jotta pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin, päätimme huolellisen harkinnan jälkeen laajentaa Trafotekin omistuspohjaa. Meillä on yhdessä Interan kanssa aiempaa paremmat mahdollisuudet kehittää ja kasvattaa yrityksen tuotantoa, laatua ja tuotekehitystä. Pyrkimyksenä on asiakaslähtöisen toiminnan jatkuva parantaminen, erinomainen toimituskyky sekä kustannustehokkuus valmistajana, kertoo Trafotekin hallituksen puheenjohtaja Rauno Mattila.

Trafotekin toimitusjohtajana jatkaa Pertti Arvonen, josta tulee myös yhtiön osakas.  Omistuspohjan laajentaminen ei vaikuta Trafotekin henkilöstön työsuhteisiin.

Heikki Kivirinta, johtaja, Intera Equity Partners Oy, puh. 050 532 2667 tai 09 2525 2200

Rauno Mattila, hallituksen puheenjohtaja, Trafotek Oy, puh. 0400 224 023 tai 02 275 9200

Trafotek Oy on tehomuuntajien, kuristimien ja induktiivisten erikoistuotteiden laatutoimittaja, joka palvelee mm. suomalaista ja kansainvälistä tehoelektroniikkateollisuutta. www.trafotek.fi

Intera Equity Partners Oy on suomalainen pääomasijoitusyhtiö, joka sijoittaa keskisuuriin yrityksiin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Intera on keskittynyt erityisesti sijoittamaan yrityksiin, joilla on merkittävää kasvupotentiaalia ja jotka tarvitsevat lisäresursseja kasvuun. Intera Equity Partners on aktiivinen omistaja ja toimii läheisessä yhteistyössä johdon kanssa omistamiensa yritysten kehittämisessä ja kestävän arvon luomisessa. www.interapartners.fi