Kohta 18 -elokuva kertoo viidestä 17-vuotiaasta helsinkiläispojasta vuonna 2010

Tiedote 8.2.2012

Elokuva saa ensi-iltansa 9.3.2012. Pääosissa nähdään viisi uutta näyttelijälahjakkuutta. Nuoret näyttelijät ovat pitäneet huolta autenttisesta nuorten maailman kuvauksesta. Toisena käsikirjoittajana on elokuvassa näyttelevä Henrik Mäki-Tanila.

Elokuvan on ohjannut ja tuottanut Maarit Lalli. Lalli toimi myös toisena käsikirjoittajana auttaen nuoria kokemusten tiivistämisessä valmiiksi tarinaksi.

Elokuva kertoo helsinkiläisistä perheistä tässä ajassa. Normaaleista ydinkeskustassa asuvista uus-, yksinhuoltaja- ja ydinperheistä, joissa on tavallisia ongelmia, tavallisia ilonaiheita, tavallisia selviytymiskeinoja. Joissa kaikkien kasvukipujen jälkeen päädytään siihen päätelmään, että tämä perhe on minulle annettu, tämän kanssa on tultava toimeen. Kertomus elämänvaiheesta, joka on vaikea kaikille osapuolille, mutta tärkeä itsenäis-tymisessä – myös vanhemmille.

Elokuvan päähenkilöt Karri, Pete, André, Akseli ja Joni ovat pitäneet yhtä lähes aina. Täysi-ikäisyyden kynnyksellä normaalit perhekuviot ja normaalit arjen ongelmat kärjistyvät ja nuoret joutuvat kohtaamaan aikuistumisen pelottavatkin puolet. Elokuva on otteita viiden nuoren miehen elämästä, kun 18 on kohta totta ja kaikki sallittua. Pääosissa ovat Henrik Mäki-Tanila, Anton Thompson Coon, Karim Al-Rifai, Arttu Lähteenmäki ja Ben Thompson Coon.

”Elokuvan tapahtumat kuvaavat silottelematta niin sanottujen tavallisten nuorten maailmaa tässä päivässä, vaikka eivät yksi yhteen ole napattu meidän elämästämme”, Henrik Mäki-Tanila sanoo.

Elokuvaa värittää välillä musta huumori. Elokuva on paitsi nuorten tekemä tarina, se on antoisa myös kaikkien aikuisuuden kynnyksellä olevien nuorten läheisille, kuten heidän vanhemmilleen.

Sivuosissa nähdään Elina Knihtilä, Ilari Johansson, Niina Nurminen, Mats Långbacka, Mari Perankoski, Hannu-Pekka Björkman,Tarja Heinula, Pamela Tola, Turkka Mastomäki, Marja Packalen, Esko Roine ja Kaija Pakarinen. Elokuvan tuotantoyhtiö on Huh huh -filmi Oy ja levittäjäyhtiö Oy Nordisk Film Ab.

PRESSIKUVAT

www.filmikamari.fi/pressit

login: press    salasana: noutaja

Elokuvan trailerin voi katsoa täältä:

Lisätiedot, kuva- ja haastattelupyynnöt:

Aino Laakso, Mailand Communications Oy, p. 050 553 8831, aino.laakso@mailand.fi

Tanja Holmberg, Mailand Communications Oy, p. 050 327 8923, tanja.holmberg@mailand.fi

Manna Katajisto, Oy Nordisk Film Ab, p. 040 561 0074, manna.katajisto@nordiskfilm.com