Korkeat rakennukset tukevat kestävää kehitystä

WSP Finland Oy:n torstaina 21.10. järjestämässä WSP-päivässä esitellään uusia kestävän suunnittelun trendejä ja case-esimerkkejä kaupunkeihin, liikenteeseen ja energiantuotantoon. WSP:n omien huippuasiantuntijoiden lisäksi tilaisuudessa esiintyy keynote-puhujana Toby Blunt. Hän edustaa WSP:n kansainvälistä arkkitehtitoimistokumppania Foster + Partnersia.

Bluntin osaaminen keskittyy erityisesti ekologiseen korkeiden rakennusten suunnittelutyöhön. Hän näkee selvän yhteyden kestävän kehityksen ja korkealle rakentamisen välillä.

”Ympäristöasiat vaikuttavat kaupunkisuunnitteluun vahvasti. Kehittyneissä maissa rakennukset kuluttavat puolet käytetystä kokonaisenergiasta ja liikenne neljänneksen. Vaaditaan holistista ajattelua ja rakennusten sekä infran suunnittelua kokonaisuutena, jotta kestävän kehityksen vaatimuksiin voidaan vastata”, Toby Blunt sanoo.

Foster + Partners on suunnitellut monia korkeiden rakennusten suunnitteluun vahvasti vaikuttaneita merkkihankkeita. Hong Kong Bankin päärakennuksessa hylättiin perinteinen pilvenpiirtäjäratkaisu, jossa tekniset ja huoltotilat sijaitsevat rakennuksen keskellä. Keskiosan vapauttaminen avarsi korkeiden rakennusten sisätiloja. Foster + Partners on myös ajanut kestävää suunnittelua pilvenpiirtäjiin. Tästä hyvä esimerkki on Commerzbankin pääkonttori Frankfurtissa. Se on myös Euroopan korkein rakennus. Sisäpuutarhat tuovat raikasta ilmaa keskellä olevalle atriumpihalle. Rakennuksen julkisivuratkaisu hyödyntää optimaalisesti auringon valon ja lämmön.

”Arkkitehdit ja suunnittelijat pystyvät jo nyt tuottamaan kestävän kehityksen vaatimukset täyttäviä ratkaisuja kaupunkeihin, mutta viranomaisten täytyy ottaa aktiivisempi rooli energiatehokkuuslainsäädännössä, jotta ratkaisut saadaan käyttöön”, Blunt sanoo.

Suomessa hallitus on ollut varsin aktiivinen uuden, kestävän kehityksen mukaisen säädösympäristön luomisessa. Suurissa kaupungeissa joukkoliikenteen, erityisesti raideliikenteen investoinnin ja niitä tukeva tiivis kaavoitus ovat kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Pilvenpiirtäjät puuttuvat vielä Suomesta. WSP Finlandin toimitusjohtaja Matti Mannosen mukaan energiatehokkailla, tiiviisti ja korkealle kohoavilla keskustoilla kuitenkin on tulevaisuutta myös täällä, mikä on alkanut jo näkyä kaavoituksessa.

”Kaiken kaikkiaan Suomessa ollaan vielä alkutaipaleella kestävässä rakentamisessa. Erityisesti kaupunkeihin liittyviä kokonaisuuksia on vasta aivan viime vuosina ryhdytty pohtimaan kestävyysnäkökulmasta. Nyt olemme kuitenkin kiihdytyskaistalla”, Mannonen kertoo.

Mannonen toivoo malttia, jotta vältytään virheellisiltä ja kalliilta investoinneilta.

”Ei pidä unohtaa, että jatkossakin valtavasti suomalaisia asuu haja-asutusalueilla. Yksityisautoilu tai kimppakyyti on ekologinen vaihtoehto, kun matka taitetaan sähköautolla. Se on arkea jo muutaman vuoden kuluttua ja täytyy huomioida liikennejärjestelmäsuunnittelussa”, Mannonen sanoo.

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047,
matti.mannonen@wspgroup.fi

Lehdistöyhteydet:

Mailand Communications Oy, Aino Laakso, puh. 050 553 8831,
aino.laakso@mailand.fi

WSP Finland on monialainen rakennus- ja yhdyskuntasektorin tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoiluyritys.  Yrityksessä työskentelee kaikkiaan 370 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Järvenpäässä, Tampereella, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Liikevaihto vuonna 2009 oli 27 miljoonaa euroa, mistä viennin osuus oli 15 %. WSP aloitti toimintansa Suomessa 1.1.2007. Nimen alle ovat fuusioituneet WSP LT-Konsultit Oy, WSP SuunnitteluKORTES Oy, WSP TutkimusKORTES Oy, Gridpoint Finland Oy, Insinööritoimisto Pekka Heikkilä Oy, Geosurf Oy sekä Fundus Oy.

WSP Finlandin tunnetuimpia viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Eduskuntatalon lisärakennus, Finnforestin puurakenteinen pääkonttori sekä Pauligin uusi paahtimo ja Kolmiosairaala. Yritys suunnittelee myös merkittäviä tie- ja ratahankkeita kuten Länsimetro, Kehärata, Kirkkonummi−Kivenlahti-moottoritie ja Espoo−Lohja−Salo-ratayhteys. Kaupunkisuunnittelu kokonaisuutena sekä kaupunkien liikenne- ja joukkoliikennesuunnittelu ja -selvitykset ovat WSP:n ydinosaamista.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 70-luvulla ja se on listattu Lontoon pörssiin.