Netraudan liikevaihto kasvaa yli 80 % vuosivauhtia

Kodinrakentamisen verkkokauppa menestyy edullisilla hinnoilla – ja palvelulla

Lehdistötiedote 24.10.2012

Suomen johtava kodinrakentamisen verkkokauppa Netrauta Finland Oy kirjaa tänä vuonna yli 80 % myynnin kasvun. Toimitusjohtaja Joni Meltorannan mukaan tämä johtuu palvelumallista – saunankiuas tai lumilinko on nyt helpompi ostaa netistä kuin perinteisestä rautakaupasta.

– Verkkokaupan läpimurto tapahtuu nyt myös rakentamisen kaupassa. Tuotevalikoimamme on vahvasti monipuolistunut ja teemme yhteistyötä kaikkien johtavien tuotemerkkien kanssa. Samaan aikaan vaativa asiakaskunta on oppinut hyödyntämään verkkokaupan helppouden. Meillä se näkyy myynnin nopeana kasvuna, kertoo Netrauta Finland Oy:n toimitusjohtaja Joni Meltoranta.

Verkkokaupan liiketoiminta eroaa monessa suhteessa perinteisestä rautakaupasta.

– Tuotteiden toimitus suoraan kotiin ratkaisee monelle ostopaikan. Se säästää aikaa kiireisille remontoijille ja sisustajille – heillä on tärkeämpääkin tekemistä kuin toimia autonkuljettajina, Joni Meltoranta pelkistää asiakastutkimuksista kuullun palautteen.

Kodinrakentamisen verkkokauppa tarvitsee moniosaajia

Verraten paljon maksavien tuotteiden verkkokauppa ei menesty, jos se on pelkkä tilausten jättöpaikka. Neuvonnan ja asiakaspalvelun merkitys on paljon suurempi kuin luullaan, sanoo Joni Meltoranta.

– Verkosta ostetaan isoja ja kalliitakin tuotteita, kuten kiukaita, suihkuja tai vaikkapa kylpytynnyreitä, joten myynti vaatii paljon neuvontaa. Asiantuntijamme tehtävä on auttaa asiakasta ostamaan turvallisesti.

– Tästä seuraa, että rekrytoinnissa on haettava monipuolisia ihmisiä. Tuotetiedon hallitseminen ei riitä, vaan asiakaspalvelussa toimivien henkilöiden on kyettävä toimimaan myös suunnittelijoina ja konsultoivassa roolissa, Meltoranta kertoo.

Vuodelle 2012 Netrauta odottaa yli 80 % kasvua eli noin 12 miljoonan euron myyntiä.

Kasvun seurauksena Vantaan showroomia laajennetaan keväällä 1700 neliömetrillä. Remontti alkaa helmikuussa ja laajennus avataan huhtikuun alussa 2013.

toimitusjohtaja Joni Meltoranta, Netrauta Finland Oy, puh. 044 0900 716, joni.meltoranta@netrauta.fi

Netrauta lyhyesti

Netrauta Finland Oy on 2006 perustettu Suomen suosituin kodinrakentamisen verkkokauppa, jolla on lisäksi kaksi showroomia Vantaan Tammiston alueella ja Lempäälän Ideaparkissa. Verkkokaupassa on keskimäärin 10 000 käyntiä joka päivä. Valikoimaan kuuluu 14 000 eri tuotetta ja runsaat 300 tuotemerkkiä. Tavaratoimitukset tehdään asiakkaille suoraan kotiin. Vuonna 2012 Netrauta odottaa yltävänsä noin 12 miljoonan euron liikevaihtoon.

Netraudan omistaa ryhmä, johon kuuluu rakennusalaa tuntevia yksityisiä sijoittajia, yrityksen perustajaosakkaita sekä toimivaa johtoa. Laajaa valikoimaa ja palvelua sisältävän liikeidean on kehittänyt Joni Meltoranta ammattikorkeakoulun lopputyönään vuonna 2005.

www.netrauta.fi