Päijät-Hämeen Sosiaali- ja terveysyhtymälle NetIQ:n Novell Identity Manager

Sote-toimijalle tietoturvaa ja automaatiota

Lehdistötiedote 9.2.2012

Päijät-Hämeen Sosiaali- ja terveysyhtymä (PHSOTEY) tuottaa perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja ympäristöterveydenhuollon palveluja Päijät-Hämeen alueelle. Yhtymä on muodostettu viisi vuotta sitten useasta eri sosiaali- ja terveydenhuollon toimijasta, joiden henkilöstö ja tietojärjestelmät siirtyivät yhtymälle. NetIQ:n Novell Identity Manager -ratkaisun PHSOTEY:n käyttäjänhallinnan parantamiseen toteutti pohjoismainen IT-palvelutalo Enfo Oyj.

”Organisaatiomme on suuri. Henkilökuntaa on kaikkiaan noin 4000, tietojärjestelmiä on käytössä noin 150 ja toiminta on laajalla maantieteellisellä alueella. Halusimme parantaa käyttäjänhallinnan kehittämisen kautta tietoturvaa sekä vähentää käyttöoikeuksiin liittyvää työmäärää”, järjestelmäpäällikkö Sinikka Rantala PHSOTEY:stä sanoo.

Novell Identity Manager oli PHSOTEY:n arvion mukaan kustannustehokkain ja nopein tapa edetä asiassa.

”Novell Identity Manager tarjoaa keskitetyn hallinnan sekä fyysisiin että virtuaalisiin ympäristöihin. Laajamittaiset käyttäjänhallintahankkeet vaativat osaavat integraattorit eikä yhtä kaikille sopivaa ratkaisua ole. Novell Identity Manager on pärjännyt hyvin esimerkiksi Gartnerin vertailuissa, joissa sen vahvuuksiksi on mainittu etenkin hyvät integraatio-ominaisuudet, käyttöönoton välineistö ja käytettävyys, NetIQ:n myyntijohtaja Pekka Lindqvist sanoo.

Tavallista tiukempaa tietoturvaa

Sosiaali- ja terveysministeriö edellyttää asiakas- ja potilastietoja sisältäviltä järjestelmiltä tiettyä tietoturvan tasoa käyttäjätunnusten hallinnassa. Myös esimerkiksi eReseptiin liittyvät auditointikriteerit asettivat omat vaatimuksensa.

Vaatimusmäärittelyn tekemisestä ja implementoinnista vastasivat Enfon asiantuntijat. Enfon asiakkuuspäällikkö Kai Pesun mukaan käyttöönotot asiakkaan loppukäyttäjille onnistuivat joustavasti, kun tiedottaminen hoidettiin huolella ja loppukäyttäjät sitoutettiin mukaan muutokseen.

”Onnistumisen kannalta kriittisintä oli huolellinen vaatimusmäärittely yhdessä asiakkaan kanssa”, Kai Pesu Enfosta sanoo.

Toteutusvaiheessa haastavinta oli Pesun mukaan uuden työkalun piiriin kuuluvien järjestelmien datan oikeellisuuden tarkistaminen, varmistaminen ja korjaaminen, jossa myös asiakkaan työpanos oli ensiarvoisen tärkeää.

Tunnushallinnan kautta IT-organisaation työmäärä vähenee. Tunnusten luominen ja poistaminen voidaan automatisoida ja käyttöoikeudet annetaan henkilön roolin mukaisesti. Lisäksi erilaisten tunnusten aktivoiminen nopeasti on mahdollistettu. Näin esimerkiksi satunnaisia työvuoroja pikaisella varoitusajalla tekeville voidaan avata tarpeelliset käyttöoikeudet PHSOTEY:n järjestelmiin nopeasti. Tähän ei enää tarvita IT-organisaation läsnäoloa vuorokauden ympäri, vaan yhtymässä muutkin valitut henkilöt voivat aktivoida näitä pikatunnuksia.

”Käyttäjätunnushallinta on automatisoitu tärkeimpiin järjestelmiin. Yhteensä seitsemän järjestelmää on liitetty Identity Manageriin ja seuraavien valinta on käynnissä. Lisäksi jo liitettyjen järjestelmien vastuuhenkilöiltä on tullut kehitystoiveita, miten ensimmäisinä tehtyjä integraatioita voitaisiin kehittää ja hyödyntää lisää näiden kohdejärjestelmien käyttäjähallinnassa”, Sinikka Rantala ja PHSOTEY:n varaprojektipäällikkö Mika Romppanen kertovat.

Myyntijohtaja Pekka Lindqvist, puh. 0400 488 849, pekka.lindqvist@novell.com

NetIQ

NetIQ on kansainvälisesti toimiva ohjelmistoyhtiö joka WorkloadIQ-strategiansa kautta auttaa asiakkaitaan
identiteettien, tietoturvainformaation ja järjestelmien hallinnan sekä automaation haasteissa. Ratkaisut mahdollistavat yhdenmukaisen ja tietoturvallisen tietojenkäsittelyn yksittäisissä palvelinympäristöissä, virtuaalisissa infrastruktuureissa ja pilvipalveluissa. NetIQ:n tavoiteena on vähentää toiminnan kustannuksia ja IT:n monimutkaisuutta sekä auttaa kontrolloimaan riskejä. NetIQ on osa Attachmate-konsernia. www.novellsuomi.fi

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä

Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymä aloitti toimintansa 1.1.2007. Yhtymän toimialat ovat erikoissairaanhoito, sosiaali- ja perusterveydenhuolto sekä ympäristöterveydenhuolto.

Sosiaali- ja terveysyhtymä antaa erikoissairaanhoidon palveluja 14 jäsenkunnalle (Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Hämeenkoski, Iitti, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Nastola, Orimattila, Padasjoki, Pukkila, ja Sysmä), joiden asukasluku oli 31.12.2010 yhteensä 212 807. Yhtymä tuottaa sosiaali- ja perusterveydenhuollon palvelut seitsemälle kunnalle (Hartola, Iitti, Myrskylä, Nastola, Pukkila, Orimattila ja Sysmä), joiden asukasluku oli 49 998. Läntiseen perusturvapiiriin kuuluvat kunnat Asikkala, Hollola, Hämeenkoski, Kärkölä ja Padasjoki, joiden asukasluku oli 40 963, hankkivat yhtymältä laboratorio- ja kuvantamispalvelut, lääkehuollon sekä apuvälinehuollon toiminnan perusapuvälineiden osalta. Lisäksi yhtymä tuottaa ympäristöterveydenhuollon palvelut 11 jäsenkunnalle eli kaikille muille kunnille paitsi Lahden ja Heinolan kaupungeille sekä Iitin kunnalle. Yhtymä huolehtii kaikkien jäsenkuntien paitsi Iitin eläinlääkäripäivystyksestä.
www.phsotey.fi

Enfo

Enfo on pohjoismainen IT-palvelutalo, joka tarjoaa yrityksille ja yhteisöille mutkattomia tietotekniikkapalveluja. Enfo hyödyntää palveluissaan yli 45 vuoden kokemustaan tietotekniikasta sekä vahvojen IT-ammattilaistensa osaamista. Noin 800 huippuosaajaa varmistavat, että asiakkaat saavat parhaimman hyödyn irti tietotekniikasta. Enfon liikevaihto on yli 140 milj. euroa. Lisätietoa Enfosta osoitteissa www.enfo.fi ja www.enfo.se.