Pekka Tiainen aloittaa Dayton Groupin toimitusjohtajana syyskuussa

LEHDISTÖTIEDOTE 19.6.2018 – Nopeasti kasvava Dayton Group on nimittänyt toimitusjohtajakseen 3.9. alkaen EMBA Pekka Tiaisen. ”Tavoitteeni on kaksinkertaistaa konsernin liikevaihto”, Tiainen kertoo.

Suomalainen perheyhtiö Dayton Group on kasvanut runsaassa 20 vuodessa johtavaksi laitetoimittajaksi ja huoltopalveluiden tarjoajaksi päivittäistavarakaupassa, elintarviketeollisuudessa sekä ravintola- ja fast food -sektoreilla. Yhtiön liikevaihto oli vuonna 2017 noin 42 miljoonaa euroa, josta noin puolet syntyi Suomessa ja toinen puoli Baltian maissa. Myyntiä on myös Venäjän ja Valko-Venäjän tytäryhtiöissä.

– Olemme asettaneet tavoitteeksi kaksinkertaistaa liikevaihtomme keskipitkällä aikavälillä. Näemme hyviä kasvumahdollisuuksia sekä nykyisten asiakasryhmiemme kanssa että mahdollisilla uusilla toimialoilla, emmekä sulje pois yritysostojakaan, hallituksen puheenjohtaja Rasmus Molander kertoo.

– Pekka Tiaisen kokemus kansainvälisten organisaatioiden johtamisesta ja markkinoista sopii hienosti kasvustrategiaamme. Hän jatkaa sitä määrätietoista työtä, jota isäni Jerker Molander ja pitkäaikainen toimitusjohtaja ja osakas Fred Ramberg ovat tehneet vuosien varrella. Fred jatkaa Dayton Groupin hallituksessa ja Antti Niininen Suomen-tytäryhtiön Dayton Oy:n toimitusjohtajana, Rasmus Molander toteaa.

Kansainvälinen tiimipelaaja konsernijohtajaksi

3.9.2018 Dayton Groupin toimitusjohtajana aloittaa Pekka Tiainen, joka on toiminut pitkään muun muassa Sinebrychoffin johtotehtävissä, viimeksi toimitusjohtajana sekä hallituksen jäsenenä.

– Daytonissa minua innostaa perheyhtiön vahva asiakaslähtöisyys ja innovatiivinen ratkaisujen tuottaminen sekä päivittäistavarakaupan ja palvelualojen murroskausi. Uusia palvelukonsepteja otetaan käyttöön ja niihin tarvitaan usein uudentyyppisiä laitteita. Daytonilla annetaan paljon arvoa tälle asiakkaiden kanssa tehdylle kehitystyölle. Suomessa on osaavia kauppa-, ravintola- ja pikaruokaketjuja ja niiden kumppanina haluamme kasvaa jatkossakin, Pekka Tiainen kertoo.

– Johtamisessa tehtäväni tulee olemaan sparrata maajohtajia kasvun rakentamisessa ja uusien mahdollisuuksien tunnistamisessa, Tiainen sanoo.

Orgaanisen kasvun lisäksi yrityskauppoja ja menestyvä palvelukonsepti

Dayton Group on kasvattanut tuotevalikoimaansa johdonmukaisesti. Tärkeitä vauhdittajia ovat olleet myös yrityskaupat. Monilaite Oy:n hankinta vuonna 2000 ja Thomeko Oy:n kanssa vuonna 2005 tehty liiketoimintakauppa avasivat yhteyksiä uusille toimialoille sekä Baltian markkinoille. Liettuassa Dayton Group osti vuonna 2014 ruostumattomasta teräksestä kiintokalusteita valmistavat Rolvikan ja Robigan. Nyt niiden tuotannosta 80 % menee Liettuasta vientiin.

– Runsas kolmannes henkilöstöstämme työskentelee huoltopalveluissa. Uskon, että siinä on kasvunvaraa samoin kuin stainless steel -tuotannossamme. Kaupan ja ravintoloiden nopea konseptikehitys luo tarpeita uusille laitetyypeille, joten tarjoamme niitä joko päämiehiltämme tai valmistamme niitä itse. Esimerkkejä menestyksekkäistä omista tuotteista ovat salaattibaarit ja muut plug-in -tuotteet, Pekka Tiainen arvioi.

Rasmus Molander, hallituksen puheenjohtaja, Dayton Group Oy, puh. +46 70 8237433

Pekka Tiainen, toimitusjohtaja (3.9.2018 alkaen), Dayton Group Oy, puh. +358 40 549 0050

Dayton Group lyhyesti

Dayton Group -konserni on 95-vuotias suomalainen perheyritys, joka tarjoaa ruoka- ja juomamyynnin moderneimpia laite- ja kalusteratkaisuja sekä tarvikkeita ja huoltoa päivittäistavarakaupalle, fastfood- ja horeca-yrityksille sekä elintarviketeollisuudelle.

Konserniin kuuluvat tytäryhtiöt Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Dayton Group edustaa runsasta kahtakymmentä tunnettua kansainvälistä tuotemerkkiä. Dayton Groupin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 42 miljoonaa euroa ja konsernilla on henkilöstöä 370. Hallituksen puheenjohtajana toimii perustajasukua edustava Rasmus Molander.