Performanssitaidetta maapallon vesien puolesta

Lehdistötiedote 22.6.2011

Waterscapes – Project Room -teos on näytteillä Luulajan kansainvälisessä taidebiennaalissa 22.6.–14.9.2011. Tänään avattava Luulajan taidebiennaali on Skandinavian vanhin biennaali, joka järjestetään tänä kesänä jo kahdennenkymmenennen kerran. Waterscapes – Project Room valittiin biennaalin ohjelmistoon yli 260 ehdotuksen joukosta.

Waterscapes – Project Room on teoskokonaisuus, joka yhdistää kuvataiteilijoiden Merja Talvelan, Anu Osvan, Sini Haapalinnan ja Kristiina Ljokkoin performatiivisen Vesikirppusirkus -teoksen sekä Marjukka Korhosen ja Raimo Uunilan kantaaottavan Halusin mennä uimaan -teoksen.

Molemmat teokset kiinnittävät leikkisällä, poliittisella ja provokatiivisella tavalla huomiota maapallomme hydrosfäärin eli vesikehän suojelemiseen. Hydrosfääriin kuuluvat kaikki maapallon pintavedet eli meret, järvet ja joet sekä pohjavesi, jäätiköt ja ilmakehään ja kasvillisuuteen sitoutunut vesi.

Vesikirppusirkus on sirkusperinteestä, performanssitaiteesta ja kokeellisesta teatterista ammentava live-esitys. Se osoittaa, että ihminen ja vesikirppu kuuluvat samaan, jatkuvassa syntymisen ja tuhoutumisen liikkeessä olevaa planeetta Maan elollista kerrosta. Elämänmuodot liittyvät toisiinsa monimutkaisina verkostoina ja vuorovaikutuksina. Vesikirppusirkus kysyy, mikä suhde meillä on siihen jatkuvaan rajuun muutokseen, jonka ihminen planeetallemme aiheuttaa”, sanoo näyttelyn tuottaja Piritta Puhto.

Halusin mennä uimaan -teos tutkii ihmisen oikeutta käyttää luontoa ja luonnon oikeuksia sitä itseään kohtaan. Työ perustuu rikosilmoitukseen, jossa ilmoitettiin, että 9. syyskuuta 2008 Itämerta on saastutettu. Kaikkia halukkaita kutsutaan myöntämään osasyyllisyytensä ja näin puhdistautumaan täyttämällä rikosilmoitus tai tulemalla näyttelyyn. Kaikkien rikosilmoituksen täyttäneiden kesken arvotaan punainen kajakki kesäksi käyttöön”, Puhto jatkaa.

Lisätietoja ja kuvia osoitteessa http://waterscapesprojectroom.wordpress.com/

ja biennaalista osoitteesta http://www.kilenartgroup.org/

Muut tiedustelut: