Pintakäsittelytietous kuuluu kaikille

Kiinteistöjen omistajat ja käyttäjät ovat avainasemassa, jotta pintakäsittelyvauriot tunnistetaan ajoissa. Edetessään vauriot saattavat johtaa pintojen laajamittaiseen uusimistarpeeseen ja kiinteistön arvon laskuun. Tikkurila Oyj:ssä toivotaan, että pintakäsittelyoppeja hakisi nykyistä useampi kiinteistöalalla työskentelevä.

Tikkurilan teknisen tuen päällikön Rami Kuparisen mukaan kiinteistöjen käyttäjillä ja omistajilla on tärkeä rooli, jotta pintakäsittelyvauriot tunnistetaan ajoissa ja niihin suhtaudutaan vakavasti. Varhainen puuttuminen säästää rakennusten korjauskustannuksia.

– Pintavaurioiden selvittäminen on osa rakennuksen säännöllistä ja rutiininomaista kunnon seurantaa, ja se kuuluu isännöitsijöiden ja teknisten isännöitsijöiden lisäksi niin kiinteistön omistajille kuin käyttäjillekin.

Lähes jokainen pintavaurio tulee tutkia ja miettiä tilanteelle korjaussuunnitelma, Kuparinen sanoo.

Isännöitsijät vastaavat taloyhtiöissä perinteisten kuntokartoitusten tekemisestä ja voivat tarvittaessa tilata erillisiä kuntoarvioita alan erikoisosaajilta. Pienissä yhtiöissä omistajat yleensä hallinnoivat ja isännöivät kohdetta, jolloin vastuu kuntotarkastusten teettämisestä jää heille.

– Ammattitaidolla tehtyjä kuntotarkastuksia tehdään usein liian vähän. Tästä johtuen vauriot jäävät helposti huomaamatta ja pahenevat ajan kanssa. Koulutusta hakemaan toivomme yhä enemmän kiinteistöjen omistajien edustajia, taloyhtiöpäättäjiä ja isännöitsijöitä. Pintakäsittelytietous kuuluu kaikille, Kuparinen korostaa.

– Tarjoamme erityisesti ammattikunta-asiakkaille kohdistettua pintakäsittelyalan koulutusta menetelmistä, uusista tuotteista ja pintakäsittelyratkaisujen valintaan vaikuttavasta lainsäädännöstä, lisää Tikkurilan asiakasryhmäpäällikkö Marcus Wallström.

Syksyn 2013 ja kevään 2014 koulutukset käsittelevät laajasti mm. kiinteistöjen kunnossapitoon liittyviä sisä- ja ulkomaalausaiheita. Tarkempia tietoja löytyy Tikkurila-opiston juuri julkaistusta koulutuskalenterista ammattilaisille osoitteessa www.tikkurila.fi/opisto.

Tikkurila Oyj

Rami Kuparinen, teknisen tuen päällikkö

Puh. (09) 8577 3307, matkapuh. 0400 409 326, s-posti rami.kuparinen(at)tikkurila.com

Marcus Wallström, asiakasryhmäpäällikkö, arkkitehdit ja suunnittelijat

Puh. (09) 8577 3687, matkapuh. 040 5388554, s-posti marcus.wallstrom(at)tikkurila.com

Tikkurila

Tikkurila on jo 150 vuoden ajan tarjonnut kuluttajille ja ammattilaisille helppokäyttöisiä ja kestäviä ratkaisuja pintojen suojaamiseen ja kaunistamiseen. Tikkurila haluaa olla johtava maaliyhtiö Pohjoismaissa sekä Venäjällä ja muissa valituissa Itä-Euroopan maissa.