Proact-konsernin vuosi 2009 vahvin koskaan: myös Suomelta ennätystulos

Pohjois-Euroopan johtava tallennusratkaisujen asiantuntija Proact on julkaissut vuoden 2009 tilinpäätöksensä. Yrityksen liikevaihto kasvoi 20 % ja ylsi 117,5 (96,7 meur) miljoonaan euroon. Tulos ennen veroja nousi niin ikään 20 % ja asettui 5,7 (4,6 meur) miljoonaan euroon. Luvut olivat kaikkien aikojen vahvimmat Proactin 15-vuotisessa historiassa.

Vuoden 2009 viimeinen neljännes oli sekin vahva. Liikevaihtoa kertyi 36,4 (31,5 meur) miljoonaa euroa, mikä oli 13 % enemmän kuin vuosi aiemmin. Tulos ennen veroja oli 2,3 (1,8 meur) miljoonaa euroa, missä oli nousua 26 %. Raportoitu ajanjakso on järjestyksessä 20. peräkkäin kasvanut viimeinen vuosineljännes, jolloin yhtiö on kertonut tuloksen ennen veroja parantuneen. ”Huolimatta IDC:n tutkimustuloksista, joiden mukaan tallennusmarkkinat Proactin maantieteellisillä alueilla kasvoivat viime vuonna vain 1 %, onnistuimme kasvattamaan voimakkaasti liiketoimintaa. Integraattorin itsenäisyys sekä asiakkaiden pyrkimys kustannustehokkaaseen tallennusratkaisuun myötävaikuttivat tulokseen. Lisäksi yhä useampi asiakas halusi solmia 3 vuoden ulkoistussopimuksen, joka kattaa toimituksen, 24/7 tuen ja rahoituksen”, konsernijohtaja Olof Sand Proact IT Groupista sanoo. Suomen Proactin vuoden 2009 liikevaihto oli 20,4 (19,7 meur) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 843 000 (801 000) euroa. Viimeinen neljännes oli muista kvartaaleista vahvin. Liikevaihtoa kertyi 6,7 (6,5 meur) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja oli 522 000 (336 000) euroa. ”Keskityimme uusiin palveluihin ja pidimme fokuksen tiukasti tallennusratkaisuissa. Tämä toi meille erinomaisen tuloksen, vaikka yleinen taloustilanne aiheuttikin tilausviiveitä”, Proact Finland Oy:n toimitusjohtaja Osmo Laita sanoo.