Proactilta tallennusratkaisu Aalto-yliopistolle

Vaativien tallennusratkaisujen toteuttaja Proact Finland Oy toimittaa NetApp-tallennusratkaisun Aalto-yliopistolle. Yliopiston tallennuslaitteet on sijoitettu kahteen erilliseen konesaliin, minkä ansiosta katastrofivalmius on hyvä.

Proact on toimittanut Aalto-yliopiston kouluista sekä TKK:lle että Kauppakorkeakoululle ratkaisuja tallennukseen jo yli kymmenen vuotta. Taideteollinen Korkeakoulu TaiK, Helsingin kauppakorkeakoulu HSE ja Teknillinen korkeakoulu TKK ovat yhdistyneet Aalto-yliopistoksi, ja kaikissa kolmessa on täysin erilainen IT-ympäristö. ”TaiKissa ovat merkittävässä asemassa tiedon suuri määrä ja sen reaaliaikainen käsittely sekä Macit, kun taas HSE on puhdas Windows-talo. TKK:ssa on paljon Unix- ja Linux-ympäristöjä, tietojenkäsittelyä laidasta laitaan sekä laskentaa”, Aalto-yliopiston Tallennuspalvelut-ryhmän vetäjä Timo Larmela kertoo. Nyt näistä kolmesta it-ympäristöstä tehdään yhtenäinen toimialue, jossa on yhteiset koti- ja työhakemistot, yhteinen sähköpostijärjestelmä, keskitetty levy- ja tiedostopalvelu sekä datan varmistus. Osana yhtenäistämishanketta Proact on toimittanut Aalto-yliopistolle Netapp V3140 Streched Metrocluster -laitteet sekä niihin liittyviä ohjelmistoja. Ensimmäinen NetApp-ratkaisu hankittiin TKK:lle vuoden 2001 alussa. Vuosikymmenen aikana TKK on tilannut suuren määrän NetAppeja ja esimerkiksi varmistusohjelman Proactin kautta tukineen. Aiemmin TKK:lle toimitettu muun muassa kymmenkunta NetApp-levyjärjestelmää, nauhakirjasto ADIC Scalar i2000, LTO-nauhureita, ohjelmistolisenssejä ja varmistusohjelmisto sekä näille kaikille tuki.