Proactin osavuosikatsaus tammi‒syyskuu 2010: sekä konsernilta että Proact Suomelta jälleen vahvat luvut

Pohjois-Euroopan suurin tallennusratkaisujen asiantuntija Proact on julkaissut tuoreet osavuosilukunsa.

Juuri päättyneen yhdeksän kuukauden aikana konsernin liikevaihto nousi 5 % ja asettui 94,7 (90,3) miljoonaan euroon. Myös tulos ennen veroja oli vahva, 4,1 (3,7) miljoonaa euroa. Muutos vuodentakaiseen lukuun oli 10 %.

Kolmas vuosineljännes tuotti myös hyvät luvut. Vaikka konsernin liikevaihto laski 5 % 24,4 (25,8) miljoonaan euroon, oli tulos ennen veroja parempi kuin vuosi sitten: 1,5 (1,4) miljoonaa euroa.

Proact-konsernin hyvä tuloskehitys liittyy tallennusjärjestelmien virtualisointiin, joka on monissa yrityksissä jo täydessä käynnissä. Sen odotetaan vaikuttavan myönteisesti tuloslukuihin myös seuraavina vuosina.

Suomen tuloskehitys jälleen esimerkillinen

Proact Suomi raportoi myös vakaista luvuista. Yhdeksän kuukauden liikevaihto oli 21,4 (13,7) miljoonaa euroa, ja liikevoitto 1,9 (0,3) miljoonaa euroa.

”Olemme kasvaneet täysin suunnitelmien mukaan. Tiukasti tallentamiseen ja arkistointiin keskittyvästä kumppanuudesta on ollut suuri kysyntä ja uskon tämän kehityksen jatkuvan. Entistä monimutkaisempi tallennusympäristö ja toisaalta datan määrän julma kasvu vaativat asiaan vihkiytynyttä, kokenutta integraattoria”, Proact Suomen toimitusjohtaja Osmo Laita uskoo.

Osavuosituloksensa yhteydessä Proact-konserni uutisoi myös Tsekin ja Slovakian markkinajohtaja Storyflexin ostosta. Yrityskauppa tuo nyt 60 % Storyflexin osakkeista omistavalle Proactille paljon uusia asiakkaita ja alueella on paljon tunnettuja kansainvälisiä yrityksiä.

Storyflexin ohella Proact-konserni on ostanut myös pienemmän tallennus- ja arkisointiyrityksen Tanskasta. Great Solutions vahvistaa entisestään konsernin jo tähän mennessä merkittävää roolia Tanskan tallennusmarkkinoilla.

Sekö Storyflexin että Great Solutionsin tuloksen odotetaan olevan positiivinen jo ensi vuonna 2011.

toimitusjohtaja Osmo Laita, Proact, puh. 040 774 0460, osmo.laita@proact.fi

konsernijohtaja Olof Sand, Proact IT Group, puh. +46 8 410 666 82, olof.sand@proact.se

www.proact.fi ja www.proact.se

Proact Finland Oy on riippumaton yritysten tallennusratkaisujen suunnittelija ja toteuttaja. Se on alan pitkäaikaisin toimija Suomessa ja edustaa johtavien päämiesten ratkaisuja. Proact palvelee vaativia tallennusratkaisujen ostajia, jotka tarvitsevat sitoutuneen ja ongelmanratkaisukykyisen kumppanin. Vuonna 2009 Proactin liikevaihto Suomessa oli 20,4 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 41. Proact Finland on osa pohjoiseurooppalaista Proact IT Group AB -konsernia, jonka osake noteerataan NASDAQ OMX:n pohjoismaisessa pörssissä. Konsernin palveluksessa on 330 työntekijää ja se toimii Tanskassa, Virossa, Suomessa, Latviassa, Liettuassa, Alankomaissa, Norjassa ja Ruotsissa.