Ralliautoilija Jari- Matti Latvala ja Essilor tiiviiseen yhteistyöhön

Lehdistötiedote 22.3.2012

Maailman parhaisiin lukeutuva ralliautoilija Jari-Matti Latvala ja Essilor Oy ovat aloittaneet tiiviin yhteistyön näkemiseen liittyvissä asioissa. Latvalan käyttämissä ajolaseissa hyödynnetään Essilorin erityisosaamista linssien väreissä sekä optisten ominaisuuksien tuntemisessa. Uusilla huippulaseilla tuetaan Latvalan menestystä rallin MM-sarjassa.

”Olemme nyt toimittaneet Jari-Matille neljät erilaiset ajolasit, jotka varmistavat näkökyvyn erilaisissa olosuhteissa. Tavoitteenamme on löytää optimiratkaisut kaikkiin olosuhteisiin mahdollisimman vähin linssein, sillä kilpa-autoon ei voida ottaa mukaan lukuisia laseja”, Essilorin maajohtaja, optikko Vesa Vaine sanoo.

Vajaan vuoden mittaisen yhteistyön tuloksena Latvala voi nyt valita käyttöön kirkkaat (Orma Crizal Forte), keltaiset (Orma Kiros Crizal Forte), ruskeat (Orma Extreme Crizal Forte) tai tuoreimpana uutuutena keltaisilla, huurtumattomaksi pinnoitetuilla Inuit Optifog Sun -linsseillä varustetut lasit.

”Yhteistyömme on alusta asti ollut aktiivista ja vuorovaikutteista, ja olemme yhdessä hakeneet parasta mahdollista ratkaisua. Hyvä näkeminen on tärkeässä roolissa erittäin vaativissa ja vaihtelevissa olosuhteissa. Selvää on, etteivät olosuhteet Ruotsin talvirallissa ja esimerkiksi Meksikon kilpailussa ole samanlaiset. Ruotsissa käytin pääasiassa keltaisia linssejä, kun taas Meksikon auringonpaisteessa käytössäni olivat ruskeat linssit”, Jari-Matti Latvala kertoo.

Näkyvä valkoinen valo sisältää kaikkia spektrin värejä lyhytaaltoisesta sinisestä pitkäaaltoiseen punaiseen väriin. Yksi merkittävimmistä näköä vaativissa olosuhteissa parantavista tekijöistä on näkyvän valon sinisen osuuden suodatus pois. Tämä perustuu kahteen tekijään. Ensinnäkin sininen valo taittuu voimakkaimmin ja sen seurauksena tarkentuu verkkokalvon eteen aiheuttaen epätarkkuutta. Toiseksi valon sininen osuus siroaa eli muuttaa suuntaansa voimakkaimmin sen osuessa pieniin partikkeleihin ilmassa, esimerkiksi sumuun tai pöllyävään lumeen. Silloin kontrasti huononee. Ainakin teoriassa sinisuodatuksen merkitys vielä korostuu, kun ihminen ikääntyy. Ikääntyessä silmän kirkkaisiin väliaineisiin tulee aineenvaihdunnan seurauksina muutoksia, jotka lisäävät sinisen valon siroamista myös silmän sisällä.

Keltaisella linssillä pyritään parantamaan kontrasteja ja tarkkuutta olosuhteissa, joissa ei haluta linssinvärillä suodattaa näkyvää valoa pois. Samaa tekijää hyödynnetään aurinkolaseissa, joissa on ruskealla värillä huolehdittu sinisuodatuksesta. Linssien polarisoinnilla pyritään vähentämään kiiltoheijastavasta pinnasta tapahtuvaa häikäisyä.

”On ollut erinomaisen mielenkiintoista tehdä yhteistyötä Jari-Matin kanssa. Vaikka teoriassa tunnemme hyvin tarkkaan linssien ominaisuudet, kaikki linssit on testattava oikeissa ralliolosuhteissa. Opimme jatkuvasti lisää ja tarkoitus on testata vielä ainakin yhtä uutta vaihtoehtoa”, Vesa Vaine sanoo.

”Vaikka lasit ovat keveitä, lasit säilytystelineineen eivät saa tuoda lisää painoa kilpa-autoon, varsinkin kun koko muu tiimi yrittää keventää autoa kaikin mahdollisin keinoin”, Jari-Matti Latvala sanoo.

Latvalan kehyksenä on TAG Heuerin Nightvision-kehys, johon hän on kovin tyytyväinen. TAG Heuerin kehyksiä Latvala on käyttänyt jo vuodesta 2009 alkaen.

Latvalan näön on tutkinut optikko Jaana Vaine, joka on perehtynyt ralliautoilijoiden näönkorjaustarpeisiin. Jaana Vaine toimii myös muun muassa Juho Hännisen kartanlukijan Mikko Markkulan optikkona. Markkulan näkö on korjattu ympärivuorokautiseen käyttöön tarkoitetuilla piilolinsseillä.

”Rallissa ja monissa muissakin vauhtilajeissa sinisuodatuksesta ja polarisoinnista voi olla hyötyä. Viime kädessä lasien käyttäjä kuitenkin itse päättää, onko laseista apua haastavissa olosuhteissa. Rallissa ja muissa vauhtilajeissa on vielä epätavallista, että huippu-urheilijalla on näkökonsultti. Kun kilpailu kiristyy ja marginaalit pienenevät, myös hyvään ja vaivattomaan näkemiseen tullaan varmasti kiinnittämään entistä enemmän huomiota tulevaisuudessa”, Jaana Vaine kertoo.

”Myös tavalliselle kuluttajalle pystytään tarjoamaan entistä yksilöllisempiä linssejä. Esimerkiksi moniteholinsseissä kehitys kulkee kohti entistä räätälöidympiä ratkaisuja. Vaihtoehtojen suuri määrä tarkoittaa myös sitä, että silmälasien hintahaarukka on entistä laajempi. Silmälasien ostamista harkitsevalle suosittelen ensiksi miettimään sitä, mihin käyttötarkoitukseen lasit ollaan hankkimassa. Sen perusteella ammattitaitoinen optikko auttaa löytämään parhaan mahdollisen linssien ja kehyksien yhdistelmän”, Vesa Vaine sanoo.

maajohtaja, optikko Vesa Vaine, Essilor Oy, puh. 050 380 5246, vainev@essilor.fi

Jari-Matti Latvalan kisauutiset ja kuulumiset:http://www.jmlatvala.com/

Essilor lyhyesti

Essilor on maailman johtava silmälasilinssien valmistaja ja työllistää yli 48 700 henkilöä noin 100 maassa. Pohjoismaissa Essilor on toiminut yli 30 vuotta. Suomessa Essilorilla työskentelee 51 henkilöä silmälasien valmistuksen, asiakaspalvelun ja optisten laitteiden parissa. Linssejämme myydään yli 300 optikkoliikkeessä ympäri maata.

Konsernilla on noin 200 linssihiomoa ympäri maailmaa.

Essilorin tunnetuimpia tuotemerkkejä ovat Varilux®, Crizal®, Xperio®sekä OptifogTM.

www.essilor.fi
www.essilor.com