Rittalilta jälkiasennettava palosammutusratkaisu konesaliin

Maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja ja konesalien rakentaja Rittal tuo markkinoille konesalin tulipaloa ehkäisevän, jälkiasennettavan sammutusjärjestelmän. Vain 30 senttimetrin levyisessä räkissä sijaitseva järjestelmä sisältää sekä palohavainto- että sammutusominaisuuden. Se voidaan liittää vaivatta konesalissa jo oleviin palvelinräkkeihin.

Rittalin palosammutusjärjestelmä, DET-AC XL, sammuttaa alkavan tulipalon aina 24 palvelinräkkiin tai 84 neliömetriin asti. Se havaitsee pienimmätkin savupartikkelit jo ennen kuin tulipalo ehtii alkaa ja sammuttaa ne turvallisesti. Sammuttamisessa DET-AC XL käyttää ympäristöystävällistä NOVEC 1230 -kaasua, joka ei vahingoita IT-laitteita. Kaasu on turvallinen myös ihmisille ja se säilyy ilmakehässä vain 5 päivää.

−      Varsinkin vanhempien konesalien paloriskit on usein aliarvioitu. Kytkentä- ja akkuviat ovat tavallisin syy konesalipaloille. Tuli pääsee harvoin kokonaan irti, mutta jo kytemisen yhteydessä irtoavat, huomaamattomat savukaasut vahingoittavat IT-laitteita useimmiten peruuttamattomasti. Kaasu leviää nopeasti laajalle alueelle ilmastoinnin kautta, tuotepäällikkö Sami Salmela Rittalilta sanoo.

Salmelan mukaan vielä monista konesaleista puuttuvat kiinteästi asennetut palonestolaitteet.

−      Rittalin DET-AC XL voidaan jälkiasentaa toimivaan konesaliin ilman että virtaa tarvitsee katkaista. Koska järjestelmä sijaitsee vain 30 senttimetriä leveässä räkissä, on se helppo liittää konesalin olemassa oleviin räkkeihin.

Rittal osallistuu kansainvälisiin Turvallisuus 2010 -messuihin Tampereella 8.−10.9.2010. Rittalin osasto Tampereen messu- ja urheilukeskuksessa pidettävillä messuilla on D502.

Liite (kuva): Rittalin palosammutusjärjestelmä DET-AC XL voidaan jälkiasentaa mihin tahansa konesaliin.

Kuvan lähde mainittava, mikäli kuvaa käytetään muualla kuin tämän tiedotteen yhteydessä.

tuotepäällikkö Sami Salmela, Rittal Oy, puh. 050 328 7693, sami.salmela@rittal.fi

Tiedotteen jakelusta ja mediayhteyksistä vastaa Taru Nikulainen, Mailand Communications Oy,

puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@mailand.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien sekä konesalien  valmistaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 19 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön, 150 myynti- ja logistiikkakeskuksen sekä yli 70 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Haigerissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 22 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Turvallinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal  − The System.

www.rittal.fi