Rittalilta pienoiskonesali Niuvanniemen sairaalalle

Konesalien rakentaja ja maailman johtava sähkökytkentäkaappien valmistaja Rittal Oy toimittaa pienoiskonesalin Niuvanniemen sairaalalle Kuopioon. Vastaavanlaisia työskentelytiloihinkin sopivia palo- ja murtosuojattuja järjestelmiä ei ole muilla toimittajilla Suomessa.

Pienoiskonesalin asentamisesta vastaa IT-järjestelmämyyntiin erikoistunut Grindstone Group Oy.

−      Ratkaisun lähtökohtana oli vaatimus nykyistä korkeampaan palo- ja murtosuojaustasoon kaikelle hallinnossa käsiteltävälle tiedolle. Päädyimme pienoiskonesaliin sen joustavuuden vuoksi: järjestelmää on mahdollista laajentaa tarvittaessa lisäämällä turvakaappeja riviin, Rittalin Itä-Suomen aluepäällikkö Riitta Szafirowski kertoo.

Asetus tietoturvallisuudesta valtionhallinnossa antaa valtion virastoille sitovat perustietoturvatason vaatimukset. Asetus tulee voimaan 1.10.2010. Sen mukaan toimitilojen on täytettävä asetuksessa säädetyt turvallisuusvaatimukset viiden vuoden kuluessa asetuksen voimaantulosta.

Rittalin pienoiskonesalin ytimenä ovat rivitetyt Rittalin Modular Safe -turvakaapit. Ne vaimentavat täysin palvelimista tulevat äänet. Ympäröivän työtilan lämpötila ei nouse, koska pienoiskonesalissa on oma ilmastointi ja jäähdytys. Sekä turvakaapiston sisällä että rakennuksen ulkoseinässä on molemmissa kaksi jäähdytysyksikköä. Kuumaa ja kylmää ilmaa kuljettaa jäähdytysneste.

Palo- ja murtosuojattuja pienoiskonesaleja ei muilla toimijoilla Suomessa

Rittalin Modular Safe -ratkaisu on ekologinen, sillä siinä jäähdytetään ainoastaan kaapit koko tilan sijaan. Lisäksi räkkeihin asennettiin kaappikohtainen palo- ja murtosuojaus. Turvakaapit pitävät pölyn ja kosteuden loitolla ja suojaavat tulipalolta sekä sammutuskaasuilta ja -vedeltä.

−      Niuvanniemi on Museoviraston suojelema sairaalakiinteistö. Rakenteellisten tilamuutosten teko oli hankalaa. Siksi uusi palvelinhuone rakennettiin toimistotiloihin, kuten aiemminkin oli tehty.

Erona aiempaan on pienoiskonesali, jollaista ei Rittalin ohella ole muilla valmistajilla Suomessa, Niuvanniemen sairaalan tietohallintopäällikkö Anne Poutiainen kertoo.

−      Ennen Niuvanniemen palvelintilauudistusta toimistotilassa sijaitsi perinteinen verkkokaappi, jonka kattotuuletus häiritsi työntekijöitä. Palvelinkaapit olivat viereisessä tilassa, mutta se oli huonosti ilmastoitu. Kuumenevat ja äänekkäät palvelimet kiusasivat viereisen huoneen työntekijöitä, Rittalin Szafirowski toteaa.

Pienoiskonesalin asennuksesta vastasi Rittalin jälleenmyyjä Grindstone Group Oy.

–      Asiakas päätyi valittuun ratkaisuun tuotteiden laadun ja vaatimukset täyttävien ominaisuuksien perusteella. Lisäksi valmistajan ja asentajan tunnettuus sekä referenssit ja hyvät huoltokanavat ratkaisivat valinnan, yrittäjä Markku Toivanen Grindstone Groupilta kommentoi.

Kuva: Lampertz Modular Safe LMS 9.3 -turvakaappi Rittalilta.

Kuvan lähde mainittava, mikäli kuvaa käytetään muualla kuin tämän tiedotteen yhteydessä.

Riitta Szafirowski, aluepäällikkö, Rittal Oy, puh. 040 5500 987, riitta.szafirowski@rittal.fi

Markku Toivanen, yrittäjä, Grindstone Group Oy, puh. 0400 640 628, markku.toivanen@grindstone.fi

Tiedotteen jakelusta ja mediayhteyksistä vastaa Taru Nikulainen, Mailand Communications Oy,

puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@mailand.fi

Saksalainen Rittal GmbH & Co. KG on maailman johtava sähkökytkentä- ja IT-laitekaappien sekä konesalien  valmistaja. Rittal palvelee asiakkaitaan maailmanlaajuisesti 19 korkeatasoisen tuotantolaitoksen, 60 tytäryhtiön, 150 myynti- ja logistiikkakeskuksen sekä yli 70 agentuurin voimin. Yli 10.000 työntekijällään Rittal on Friedhelm Loh Groupin suurin yritys, jonka pääkonttori on Haigerissa, Saksassa.

Suomessa toimiva Rittal Oy on vuoden 1991 alussa perustettu maahantuontiyritys, joka markkinoi ja myy saksalaisen emoyhtiön valmistamia tuotteita. Rittal Oy:ssä työskentelee tällä hetkellä vajaa 50 henkilöä ja sen liikevaihto oli vuonna 2009 noin 22 miljoonaa euroa. Rittalilta saat koko konesali- ja kytkentäkaappi-infran yhdestä osoitteesta. Turvallinen suunnittelu ja avaimet käteen -toimitus vievät hyötysuhteesi ylös, mutta energiankulutuksesi alas. Tätä kaikkea tarkoittaa Rittal  − The System.

www.rittal.fi