• Mailand Communications/

Santa Monica Networks: saastuneet pdf-tiedostot ja ulkomaisten rikollisten johtama hakutulosten manipulointi syksyn tietoturvauhkien kärjessä

Vaativiin tietoverkkoratkaisuihin keskittynyt Santa Monica Networks Oy pitää loppuvuoden 2010 pahimpina tietoturvauhkina pdf-tiedostojen kautta leviäviä haittaohjelmia ja viruksia. Toisena silmiinpistävänä piirteenä on hakutulosten entistä rajumpi manipulointi: jopa 30 % internetissä tehdyistä hakutuloksista johtaa saastuneille sivuille.

”Tietyt Itä-Euroopan maat johtavat tilastoja haittaohjelmien suurimpina kehittäjinä ja levittäjinä. Noin 33 % kaikista maailman malwareista on peräisin täältä. Alkuvuonna 2010 tapahtuneen Nordean verkkopankkihuijauksen taustalta löytyivät ulkomaiset ammattirikolliset, jotka levittivät haittaohjelmaa internetin kautta. Pankin asiakkailta huijatut rahat välitettiin lopulliseen kohteeseen rahamuulien avulla”, Santa Monica Networksin tietoturvakonsultti Mikko Tammiruusu kertoo.

Tammiruusun mukaan myös sosiaalisen median kautta levitettävät virukset ovat edelleen yleisiä. Esimerkiksi Facebookin tykkää−ei tykkää -visailut sisältävät usein huijauslinkin, jonka avulla virus tarttuu. Myös valheellisia av-ohjelmistoja on alkanut näkyä entistä enemmän.

Syksyn lisääntyvänä uhkana nousevat älypuhelimissa leviävät haittaohjelmistot. Symbian-, Apple iOS- ja Android-käyttöjärjestelmissä on jo näkynyt ensimmäisiä malware- ja botnet-ongelmia, joiden Santa Monica Networks uskoo jatkuvan.

Mikko Tammiruusun mukaan nopeasti yleistyviin älypuhelinten haavoittuvuuksiin ovat syynä niiden avulla vilkkaasti käytettävät sosiaalisen median palvelut, mahdollisesti kiinnostava sisältö sekä niiden puutteelliset suojausratkaisut.

Tammikuussa 2010 Santa Monica Networks ennusti kuluvan vuoden pahimmiksi tietoturvauhiksi sosiaalisen median ja kokemattomat netin käyttäjät. Myös pilvipalveluiden tietovuotojen odotettiin yleistyvän.

”Tulos pitää edelleen hyvin paikkansa. Ainoastaan joka käänteessä puhutuissa pilvipalveluissa ei ole vielä näkynyt tietovuotoja. Niiden aika lienee hieman myöhemmin, ja uskon niiden tulevan.”

Sen sijaan maailmalla yleisiä palvelunestohyökkäyksiä tuskiin nähdään Suomessa yhtä suurena ilmiönä. Tähän on syynä kehittynyt verkkoinfrastruktuuri sekä aktiivinen viranomaistoiminta.

tietoturvakonsultti Mikko Tammiruusu, Santa Monica Networks, puh. 040 505 3465, mikko.tammiruusu@smn.fi

toimitusjohtaja Kai Vuokko, Santa Monica Networks Oy, puh. 050 380 0192, kai.vuokko@smn.fi

Mediayhteyksistä vastaa Taru Nikulainen, Mailand Communications Oy, puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@mailand.fi

Santa Monica Networks Oy on suomalainen tietoturvallisten tietoverkkoratkaisujen asiantuntija. Sen asiantuntemus perustuu pitkään kokemukseen vaativista tietoverkkoratkaisuista ja sertifioituun kumppanuuteen johtavien päämiesten kanssa. Vuonna 2009 Santa Monica Networksin liikevaihto Suomessa oli 14,8 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 22.

Santa Monica Networksin historia ulottuu vuoteen 1989, jolloin Suomeen perustettiin yritys nimeltä Santa Monica Software. Nykyinen nimi Santa Monica Networks otettiin käyttöön vuonna 2005, jolloin yritys palasi omistajamuutosten jälkeen Suomen markkinoille. Santa Monica Networks Oy:llä on edelleen palvelukeskus Tallinnassa, missä se palvelee Viron, Latvian ja Liettuan asiakkaita.

www.smn.fi