Sokos Hotelleille majoitusalan ensimmäinen Allergiatunnus

Lehdistötiedote 29.5.2012

Sokos Hotellit ovat saaneet ensimmäisenä majoitusyrityksenä Suomessa Allergia- ja astmaliiton Allergiatunnuksen käyttöoikeuden. Kuuden vuoden kehitystyö johti muun muassa parempaan sisäilmaan hotellihuoneissa ja muutoksiin käytettävissä sisustus- ja siivousmateriaaleissa. Tällä hetkellä tunnus on käytössä 30 Sokos Hotellissa, käyttöoikeutta tavoitellaan ketjun kaikkiin hotelleihin.

Allergia- ja astmaliitto ja Sokos Hotellit aloittivat yhteisen kehitystyön vuonna 2006. Kehitysprojektissa on parannettu erityisesti hotellihuoneiden sisäilman laatua, pinta- ja sisustusmateriaaleja sekä siivousmenetelmiä ja -aineita. Esimerkiksi sisustusmateriaalien helppohoitoisuuteen ja laatuun on kiinnitetty erityishuomiota. Tuoksuttomien siivousaineiden lisäksi Sokos Hotelleissa on jatkossa tarjolla myös tuoksuttomia henkilöhygieniatuotteita, ja lemmikeille ja tupakoiville sopivat huoneet sijoitetaan omiin kerroksiinsa helpottamaan allergisten majoittumista.

”Halusimme nostaa viihtyvyyden ja hyvinvointinäkökulman palvelutekijöiksi, ja tarjota näin hotelliasiakkaillemme entistä kokonaisvaltaisempaa palvelua. Hyvinvointinäkökulma on meillä ja koko majoitusalalla uusi tapa tarkastella palvelun laatua. Esimerkiksi puhtaampi huoneilma ilahduttaa kaikkia asiakkaitamme. Tavoitteena on, että meillä nukkuu vähintään yhtä hyvin kuin kotona”, kertoo SOK Majoituskaupan ketjuohjauksen konsepti- ja kehitysjohtaja Peter Jung.

Jopa 50% suomalaisista kärsii allergioista joko väliaikaisesti tai pysyvästi. Allergia- ja astmaliitto on määrittänyt Allergiatunnuksen kriteerit hotellihuoneille. Liiton tavoitteena on parantaa allergioista ja astmasta kärsivien matkustamisen laatua sekä rohkaista kuluttajia matkustamaan.

”Tavoitteenamme on ollut kitkeä markkinoilta allergiahuone -nimitys ja kehittää majoituspalveluiden tasoa Suomessa kauttaaltaan. Haluamme romuttaa allergiaan liittyviä myyttejä ja myös lisätä aiheeseen liittyvää asiantuntemusta matkailualalla”, sanoo Allergia- ja astmaliiton viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko.

Viereisistä linkeistä on ladattavissa yhteistyölogo sekä pdf-muotoisena Allergiatunnuksen kriteerit, listaus Allergiatunnuksen 29.05. mennessä saaneista Sokos Hotelleista ja listaus kokonaan savuttomista Sokos Hotelleista.

Peter Jung, konsepti- ja kehitysjohtaja, SOK Majoituskaupan ketjuohjaus, puh. 0400 755 845, peter.jung@sok.fi
Ulla Kivilaakso, asiakkuuspäällikkö, SOK Majoituskaupan ketjuohjaus, puh. 050 66 288, ulla.kivilaakso@sok.fi
Tanja Holmberg, asiakkuusjohtaja, konsultti, Mailand Communications, puh. 050 327 8923, tanja.holmberg@mailand.fi

Niki Alanko, viestintäpalvelujen johtaja, Allergia- ja astmaliitto, puh. 09 4733 5315, niki.alanko@allergia.fi

Sokos Hotels

S-ryhmän Sokos Hotels on Suomen johtava hotelliketju ja siihen kuuluu 51 hotellia Suomessa, Tallinnassa ja Pietarissa. Kaikki hotellit sijaitsevat aivan kaupunkien keskustoissa tai keskellä vapaa-ajan kohteita hyvien liikenneyhteyksien varrella. Majoituksen lisäksi Sokos Hotellit tarjoavat monipuolisia kokous- ja ravintolapalveluita kätevästi saman katon alla. Hotellien yhteydessä on kaupunkien parhaat ruoka- ja seurusteluravintolat sekä illanviettopaikat.
www.sokoshotels.fi

Allergia- ja astmaliitto ja Allergiatunnus

Allergia- ja astmaliitto on terveysjärjestö, joka parantaa suomalaisten elämänlaatua. Palveluihin kuuluu mm. allergianeuvonta, sisäilma- ja korjausneuvonta, kuntoutus ja koulutus.

Allergiatunnuksen tavoitteena on parantaa allergiasta ja astmasta kärsivän elämänlaatua. Allergiatunnuksella varustetut palvelut ovat kehitetty siten, että niissä on huomioitu selkeä etu allergianäkökulmaan.
www.allergia.fiwww.allergiatunnus.fi