Suomalaisen rakentamisen mullistanut Gyproc täyttää 45 vuotta

Kevytrakentamisen mullistanut Gyproc viettää juhlavuottaan, kun kotimaisen valmistuksen alkamisesta Kirkkonummella tulee kuluneeksi 45 vuotta.

Yrityksen nimestä on tullut synonyymi kipsilevyille, joilla toteutetaan muunneltavia, viihtyisiä, kestäviä sekä turvallisia tiloja asumiseen ja työskentelyyn. Tänä päivänä kevytrakentaminen on vallitseva käytäntö, mutta kesti aikansa, ennen kuin siitä tuli uskottava vaihtoehto.

Kipsilevyjä tehtiin jo ennen Gyprocia, mutta niiden ongelmana oli epätasainen laatu. Gyproc loi suomalaisen osaamisen voimalla 1970-luvun alussa levyn, jonka kipsimassa oli täysin tasalaatuista. Myös levyn pinnassa alettiin käyttää juuri tähän tarkoitukseen sopivaa erikoiskartonkia. Tuote kantoi alkumatkan harteillaan edeltäjiensä huonoa mainetta, mutta sitkeän työn ansiosta hyvät ominaisuudet kiirivät rakentajien korviin. Lopputulos on historiaa: ”kyprokki” mullisti suomalaisen rakentamisen täysin.

– Gyproc valloitti rakentamisen markkinat keveytensä, kuivan rakennustapansa ja rakenteiden ohuuden ansiosta. Lisäksi Gyproc-levyt edesauttoivat hyvän sisäilman toteutumisessa, kuvailee Gyprocin liiketoimintajohtaja Virpi Riekkinen.

Gyproc aloitti eturintamassa kevytrakennejärjestelmien kehittämisen, ja tänä päivänä painopiste on yhä vahvemmin kevytrakentamisen ratkaisujen kehitystyössä. Kotimaisuus on Gyprocille tärkeä menestystekijä.

– Tuotantomme kotimaisuus näkyy joustavana palveluna, lyhyinä toimitusaikoina sekä varmennettuina ja testattuina rakenteina, Riekkinen kertoo.

Kipsilevyvalmistuksen ja -tuoteinnovaatioiden virstanpylväät

Vuonna 1894 amerikkalainen Augustine Sackett sai maailman ensimmäisen patentin kipsikartonkilevyn valmistamiseksi.

Vuonna 1949 Myllykosken Paperi Oy hankki Suomen ensimmäisen valmistuslinjan USA:sta.

Vuonna 1970 Partek ja Gyproc AB perustivat Gyproc Oy:n ja ostivat tuotantolinjan Myllykosken Paperi Oy:ltä.

Vuonna 1972 Gyprocin Kirkkonummen tehdas valmistui. Gyproc-tarjonta monipuolistui hiljalleen, kun eri käyttökohteisiin optimoitujen levytyyppien kehitystyö aloitettiin. Uusien tuotteiden lisäksi koko Suomi piti opettaa rakentamaan uudella tavalla. Tiivis yhteistyö rakentamisen ammattilaisten kanssa aloitettiin heti alussa ja se jatkuu edelleen.

Vuonna 1985 ERIKOISKOVA-levyt mullistavat väliseinärakenteiden iskunkestävyyden ja ääneneristävyyden. Tänä päivänä noin puolet myydyistä Gyproc-levyistä on ERIKOISKOVA-levyjä.

Vuonna 2003 Gyproc julkaisee ensimmäisen rakennusalan ammattilaisille tarkoitetun Kevytrakennejärjestelmien Käsikirjan, josta muodostuu nopeasti alan raamattu. Kaikki Käsikirjassa esitetyt rakenteet, detaljit, järjestelmät ja luokitukset perustuvat testiraportteihin, luokitusraportteihin, hyväksyntöihin ja asiantuntijoiden lausuntoihin.

Syksyllä 2017 Kirkkonummen-tehtaalla alkaa Gyproc Habito -levyn kotimainen tuotanto, joka menee pohjoismaiseen tarpeeseen.

Kuluneen 45 vuoden aikana Gyproc on kehittänyt merkittävien rakenneratkaisujen lisäksi myös palveluita, kuten logistiikkaa, kierrätystä ja asentajaystävällisempiä ratkaisuja. Kotimaisen rakentamisen laadun parantamiseksi Riekkisellä on tärkeä viesti suunnittelijoille ja rakentajille:

– Käyttäkää vain testattuja ja laatuhyväksyttyjä tuotteita ja järjestelmiä, jotta on mahdollista saavuttaa tavoiteltu laatu ja rakennuksen elinkaari.

Lisätietoja
Virpi Riekkinen, liiketoimintajohtaja, Gyproc 045 636 5254, Virpi.Riekkinen[at]saint-gobain.com

Saint-Gobain Finland Oy
Tuotamme toimivia rakentamisen ratkaisuja, jotka säästävät energiaa ja lisäävät asumismukavuutta. Olemme osa kansainvälistä Saint-Gobain -konsernia, joka on maailman johtava rakennustuotteiden toimittaja. Tärkeitä arvojamme ovat turvallisuus, energian säästäminen, ympäristöystävällisyys ja innovatiivisuus. Hyödynnämme koko konsernin maailmanlaajuista osaamista ja kokemusta asiakkaidemme eduksi.

Gyproc tarjoaa korkealaatuisia ja monipuolisia kevytrakentamisen ratkaisuja, jotka kattavat kipsilevyt, Gypsteel-teräsrunkoiset kipsilevyseinät, kipsilaastit sekä Gyptone-alakatot. Tavoitteenamme on toteuttaa muunneltavia, viihtyisiä, kestäviä ja turvallisia tiloja asumiseen ja työskentelyyn. Olemme luotettava kumppani suunnittelusta toteutukseen. www.gyproc.fi, www.facebook.com/GyprocSuomi

Liitteet:

1. Retro-mainos

2. Kuvia Gyprocin 45-vuotisjuhlasta. Kirkkonummen Kantvikissa sijaitsevalla tehdasalueella vieraili avoimien ovien päivänä 700 ihmistä nauttimassa Arttu Wiskarin energisestä keikasta, tehdaskierroksista ja työnäytteistä, joissa ammattilaiset esittelivät parhaat niksinsä kipsilevyjen käsittelyyn.