Suomen suurin talous- ja henkilöstöhallinnon palveluyritys syntymässä

LEHDISTÖTIEDOTE 20.6.2018 – Johtavat kuntapalveluyhtiöt KuntaPro Oy ja Kunnan Taitoa Oy (Taitoa) ovat solmineet aiesopimuksen yhdistymisestä. Tavoitteena on, että uusi yhtiö aloittaa toimintansa 1.4.2019. Siitä tulee Suomen suurin kuntien ja maakuntien johtamisen ja hallinnon tukipalveluita tarjoava yritys. Asiakkaillemme suurempi mittakaava ja keskitetty palvelukehitys parantavat tehokkuutta, nopeuttavat uusien palveluratkaisujen käyttöönottoa ja mahdollistavat yhtiön kasvua, sanovat hallitusten puheenjohtajat Esa Lunnevuori ja Kimmo Mikander. Tavoitteenamme on entistäkin parempi asiakaskokemus.

KuntaPro ja Taitoa kattavat noin 26 % Suomen kuntien talous- ja henkilöstöpalveluista. Yhtiöiden omistaja-asiakkaina on 240 kuntatoimijaa ja tulevien maakuntien sote-toimijaa, kuten Turku, Pori, Hämeenlinna, Kotka, Kouvola, Salo ja Rovaniemi sekä Varsinais-Suomi, Satakunta, Kanta-Häme, Kymenlaakso ja Lappi.

Yhtiöt ovat vastanneet kymmenisen vuotta omistajiensa taloushallinnon, henkilöstöhallinnon ja muiden tukipalveluiden hoitamisesta ja kehittämisestä. Vuonna 2017 niiden yhteenlaskettu liikevaihto oli noin 88 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä yli 800.

– Uuden yhtiön muodostaminen varmistaa, että olemme hyvin valmistautuneita menossa olevaan kuntien ja maakuntien muutosprosessiin ja sen mukana kasvuun. Olemme luomassa yhtiötä, joka voi ottaa roolia yhtenä Suomen rakenteellisten uudistusten vauhdittajana, sanovat KuntaPron ja Taitoan hallitusten puheenjohtajat Esa Lunnevuori ja Kimmo Mikander.

Työtyytyväisyyttä ja kilpailukykyä – uusi yhtiö tähtää johtavaksi digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntäjäksi

Aiesopimus yhdistymisestä ja uuden yhtiön käynnistämisestä on allekirjoitettu 20.6.2018. Yksityiskohtien hiominen ja uuden toimintamallin luominen alkaa syksyllä 2018 ja uuden yhtiön on tarkoitus aloittaa toimintansa huhti-toukokuussa 2019.

– Asiakkaille tarjottaviin palveluihin yhdistyminen ei aiheuta muutoksia. Pidemmällä tähtäimellä kehitämme ja tarjoamme digitalisoinnin ja johtamisen ratkaisuja, jotka vastaavat entistä paremmin asiakkaidemme tarpeisiin. Näemme kasvavia mahdollisuuksia ottaa kehitysloikkia. Lisäksi me tunnemme alan lainsäädännön ja toimintakulttuurin läpikotaisin, kertovat KuntaPron toimitusjohtaja Mika Kantola ja Taitoan toimitusjohtaja Sami Puukari.

Kantola ja Puukari painottavat, että uudessa yhtiössä henkilöstölle avautuu paljon mahdollisuuksia kasvattaa asiantuntemustaan ja saada arvostusta osaamiselleen. KuntaProssa ja Taitoassa henkilöstö osallistuu laajasti palveluiden kehittämiseen ja se tekee työstä merkityksellistä.

– Meillä on alan osaavin henkilöstö. Haluamme tarjota heille innostavimman työympäristön ja asiakkaillemme älykkäimmät ratkaisut kuntien ja maakuntien tukipalveluissa. Tiimiemme henkilöstötyytyväisyys on korkealla tasolla ja ammatillinen kehitys monipuolista. Digitalisaatio etenee, ihmiset tekevät palvelut ja henkilöstön asiantuntijarooli vahvistuu, Kantola ja Puukari taustoittavat visiota.

– Keskitetyn palvelukehityksen ansiosta voimme ottaa uudet ratkaisut nopeasti käyttöön kaikille asiakkaille. Yhdistyneenä toteutamme entistä laajemman palveluvalikoiman kustannustehokkaasti sekä voimme satsata digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämiseen entistä vahvemmin.

Mika Kantola, KuntaPro Oy, toimitusjohtaja, puh. 040 831 6409, mika.kantola@kuntapro.fi

Sami Puukari, Kunnan Taitoa Oy, toimitusjohtaja, puh. 040 545 2227, sami.puukari@taitoa.fi

Esa Lunnevuori, KuntaPro Oy, hallituksen puheenjohtaja, puh. 044 7011 399, esa.lunnevuori@pori.fi

Kimmo Mikander, Kunnan Taitoa Oy, hallituksen puheenjohtaja, puh 0500 927 787, kimmo.mikander@keva.fi

Taitoa lyhyesti

Taitoa tarjoaa johtamisen ja hallinnon tukipalveluita asiakkailleen, joita ovat noin 150 kuntaa ja kunnallista organisaatiota sekä Varsinais-Suomen, Kymenlaakson ja Lapin maakunnat. Taitoa ja sen tytäryhtiö Taitoa Kuntaperintä työllistävät noin 500 henkilöä yhteensä 14 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Vuonna 2017 Kunnan Taitoa -konsernin liikevaihto oli 36,4 miljoonaa euroa.

KuntaPro lyhyesti

KuntaPro tarjoaa johtamisen ja hallinnon tukipalveluita asiakkailleen, joita ovat noin 90 kuntaa ja kunnallista organisaatiota sekä Etelä-Hämeen ja Satakunnan maakunnat. KuntaPro ja sen tytäryhtiö SeutuRekry työllistävät noin 320 henkilöä 5 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Vuonna 2017 KuntaPro -konsernin liikevaihto oli 51,7 miljoonaa euroa.