Tapiola Golf tuo uutuuksia Suomen golf-kulttuuriin

LEHDISTÖTIEDOTE 1.3.2012 – Espoossa sijaitseva Tapiola Golf avataan 12-reikäisenä syksyllä 2012. Täysimittainen 18-reikäinen links-tyyppinen kenttä on pelaajien käytössä alkukaudesta 2013. Tapiola Golf uudistaa kaupunkipelaamista, kenttäosakkuutta ja golf-kulttuuria Suomessa, kertoo toimitusjohtaja Pertti Itkonen.

Tapiola Golf sijaitsee Espoon Tapiolassa, Turun moottoritien, Länsiväylän ja Kehä I:n välimaastossa. ”Haluamme tehdä kaupunkipelaamisen helpoksi. Tämä ainutlaatuinen sijainti tarkoittaa, että kymmenen minuutin ajomatkan säteellä on satoja yrityksiä ja neljännesmiljoona asukasta, joista 15 000 on rekisteröityneitä golffareita”, sanoo toimitusjohtaja Pertti Itkonen.

Mikroturbiinivoimalaitos muuttaa biokaasun energiaksi

Golfkenttä on rakennettu huolellisesti entisen kaatopaikan maa-alueelle. ”Tapiola Golf on kestävän kehityksen mukainen hanke alusta alkaen. Espoon kaupungin kaavapäätöksen jälkeen olemme kaupungin kanssa mahdollistaneet tämän maa-alueen uuden käytön. Maaperä on eristetty ja varustettu putkistolla, joka kerää biokaasut talteen. Ne on määrä muuttaa energiaksi kentän omassa voimalaitoksessa. Kaasunkeräysratkaisun on suunnitellut Pöyry Environment ja voimalaitoksen toimittaa Sarlin”, kertoo Pertti Itkonen.

”Tapiola Golfille tuleva mikroturbiinilaitos on hiljainen ja vähäpäästöinen, joten se sopii kaupunkialueelle ja golfkenttäympäristöön. Se on tietääksemme ensimmäisiä golfkentälle sijoitettuja mikroturbiinivoimalaitoksia maailmassa. Laitos tuottaa noin 455 kW sähköä ja 800 kW lämpöä”, kertoo Lauri Valovirta Sarlinilta.

Osakkaaksi pääsee vielä sijoittamalla vaihtovelkakirjalainaan

Monien suomalaisten golfkenttien ongelmana on osakkeiden arvostuksen lasku. Tapiola Golfin osuus Suomessa viime vuosina myydyistä osakkeista on noin 90 % eikä varsinaisia osakeanteja ole tiedossa.

Golfmessuilla Tapiola Golf esittelee golfalalla täysin uuden tavan päästä kentän osakkaaksi. Merkittäväksi tarjotaan 19 500 euron hintaista vaihtovelkakirjalainaa, jolle maksetaan 6 prosentin suuruista korkoa ja jonka voi laina-ajan kuluessa muuttaa osakkeeksi. Myöhemmin tänä vuonna järjestetään mahdollisesti toinen vaihtovelkakirjalainojen anti korkeammalla hinnalla.

”Olemme tyytyväisiä, että niin monet ovat nähneet tämän ainutlaatuisena tilaisuutena. Pääkaupunkiseudulle ei tule enää kenttiä näin keskeisille paikoille”, kertoo Pertti Itkonen.

Toimitusjohtaja Pertti Itkonen, Tapiola Golf, puh. 050 64326, pertti.itkonen@tapiolagolf.fi

Tapiola Golf lyhyesti

Tapiola Golf Espoossa on Suomen uusin golfkenttä. Kenttä avataan kahdessa vaiheessa 2012–2013. Se uudistaa suomalaista golfkulttuuria muun muassa ympäristö-, energia-palvelu- ja osakkuusratkaisuillaan.

Links-tyyppisen kentän par on 72 ja valkoisilta tiiltä pelattuna sen pituus on 6090 metriä.  Suunnittelusta vastaa Tim Nugent ja arkkitehtitoimisto Nugent Golf Inc. Chicagosta. Esisuunnitelman laati ruotsalainen Jan Sederholm. Golfkauden ulkopuolella kenttä palvelee lähiseudun asukkaita puistona ja hiihtomaastona.