Triumph Inspiration Award 2010: Nuori suunnittelija Liisa Nieminen kansainväliseen alusvaatedesign-kilpailuun Lontooseen

Euroopan suurin alus-, yö- ja uima-asujen valmistaja Triumph on palkinnut nuoren suomalaisen suunnittelijan Liisa Niemisen alusvaatetyön Suomen parhaana luomuksena Triumph Inspiration Award 2010 -designkilpailussa. Taideteollisen korkeakoulun opiskelija Nieminen lähtee edustamaan Suomea syyskuussa Lontooseen, jossa nuoret design-opiskelijat 28 eri maasta ja yli 50 korkeakoulusta mittelevät maailman parhaan alusvaatetyön palkinnosta.

”Kilpailu tuo Triumphille paljon uusia ideoita. On etuoikeus saada työskennellä kyvykkäiden nuorten kanssa, joiden rohkeus ja kokeilunhalu varmistavat meidänkin uusiutumisen. Pidämme myös tärkeänä auttaa nuorta suunnittelijaa kansainvälistymään vaikealla vaatetusteollisuuden alalla”, pr-päällikkö Rikke Kirstein Triumphilta toteaa. Maailman suurimpiin lukeutuva kilpailu avaa kansainvälisen uran Nuorta alusvaate-designia esittelevä valtakunnallinen kilpailu käytiin 29. huhtikuuta Helsingissä, ja siihen osallistui 10 Taideteollisen korkeakoulun opiskelijaa. Heidät oli valittu finaaliin huhtikuun puolivälissä Taideteollisessa korkeakoulussa pidetyssä semifinaalissa. Suomen ohella valtakunnallisia finaaleja järjestetään 27 muussa maassa kevään aikana. Kunkin maan paras työ pääsee Lontoon loppukilpailuun kilpailemaan maailman parhaasta nuoren suunnittelijan luomuksesta. Lopullinen voittajatyö pääsee Triumphin tuotantoon ja sitä myydään rajoitettuna eränä yrityksen omissa myymälöissä sekä valituissa tavarataloissa syyskuusta 2011 lähtien. Lisäksi Triumph antaa voittajalle 15.000 euron stipendin. Lontoon loppukilpailu on yksi maailman suurimmista design-kilpailuista. Siksi sen voittajalle menestys merkitsee ennen kaikkea mahdollisuutta kansainväliseen uraan. Kilpailun taso korkea ”Työni nimi on 90−60−90. Se viittaa tiimalasiin, joka on kautta vuosisatojen ollut naisvartalon ihanne. Luomus koostuu työparini Kaarina Elon kanssa tekemästämme bodystä sekä laserleikkurilla leikatusta muovisesta tiimalasista. Se asetetaan valkoisen bodyn päälle vartaloa korostamaan”, Suomen-kilpailun voittaja Liisa Nieminen kuvailee voittajatyötään. ”Kilpailun korkea taso ilahdutti. Jokainen työ oli nuoren suunnittelijansa näköinen, ja suomalaisuudelle ominaiset puhtaat linjat tulivat hyvin esille”, tuomaristossa istunut Leena Sarvi toteaa. Toisen palkinnon sai Viivi Raila luomuksellaan ’Jugs’ ja kolmannen palkinnon Siru Juntunen työllään ’Basket weaving.’ Tuomaristossa istuivat Taideteollisen korkeakoulun dekaani Pirjo Hirvonen, tyylikonsultti Leena Sarvi sekä milanolaisen Giorgio Armanin naistenmalliston pääsuunnittelija Teemu Muurimäki. Viime vuonna Triumph Inspiration Award -loppukilpailu pidettiin Italiassa, sitä ennen Pekingissä. Tuomaristossa on istunut nimekkäitä jäseniä, muun muassa hollantilainen suunnittelijakaksikko Viktor & Rolf, tanskalainen huippumalli Helena Christensen ja Italian-Voguen päätoimittaja Franca Sozzani. Tämän vuoden nimet julkaistaan myöhemmin. Show-video on ladattavissa osoitteessa http://extranet.triumph-international.fi/content/fi/press_releases/2010 perjantaina 30.4. klo 12 alkaen.