Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun 2015 voittajat julkistettu

MEDIATIEDOTE 13.11.2015. Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun Suomen voittajat julkistettiin Maailman Laatupäivä -seminaarin yhteydessä Finlandia-talolla 12.11.2015. Suomen Laatuyhdistys ry:n organisoiman kilpailun tavoitteena on lisätä Suomessa syntyvien innovaatioiden määrää ja kohottaa niiden tasoa.

Vuoden laatuinnovaatio -kilpailussa arvioidaan innovaation uutuusarvoa, hyödynnettävyyttä, oppimista, asiakaslähtöisyyttä sekä tuloksellisuutta. Voittajat seulotaan tarkasti kilpailun kriteerejä vasten. Tavoitteena on, että kilpailun avulla voittajat saavat varmistuksen oman innovaationsa laadukkuudesta ja näkyvyyttä innovaatiolleen.

Voittajien valinnan teki kilpailun tuomaristo kokeneiden arvioijien ja asiantuntijoiden esitysten perusteella. Tuomaristossa oli edustettuna Työ- ja elinkeinoministeriö, TEKES, VTT, Patentti- ja rekisterihallitus, PALTA sekä Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu.

Suomessa voittaneet innovaatiot jatkavat kansainväliseen arviointiin. Kansainvälisellä tasolla menestyneet palkitaan tammikuussa Tallinnassa.

Vuoden laatuinnovaatio -kilpailun 2015 voittajat

Koulutusalan innovaatiot -sarja
Innofactor Oyj – Innofactor Skilli. Oppimisen analysointityökalu, jonka tuotekehitys pohjautuu vahvasti pedagogiseen tutkimustietoon ja yhteistyöhön koulujen kanssa.

Mikroyritykset-sarja
Dust Shelter Finland Oy – DustShelter product family. Uudelleen käytettävät ja kustannustehokkaat pölynhallinta- ja -suojausratkaisut.

Julkinen sektori ja yleishyödylliset yksiköt -sarja
Espoon keskuksen kehittämisprojekti – Budjetoi puisto -peli. Verkossa julkaistu budjetointipeli, joka tarjoaa asukkaille helpon ja hauskan tavan osallistua Suvelan asukaspuiston suunnitteluun ja tuleviin hankintoihin.

Pienet ja keskisuuret yritykset -sarja
Infrakit Oy – Infrakit -rakentamisen pilvipalvelu. Pilvipalvelun avulla tie-, katu- ja ratarakentamisessa siirrytään reaaliaikaiseen laadun seurantaan aiemmin käytetyn viikkoja vievän manuaalisen ja työlään laatuseurannan ja raportoinnin sijaan.

Kunniamaininnat

Koulutusalan innovaatiot -sarja
Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia – InnoOmnia. InnoOmnia on osaamisyhteisö, joka tarjoaa innovatiivisia oppimisratkaisuja ja kehittämispalveluja ammatillisen koulutuksen opiskelijoille, opettajille ja yrittäjille.

Suuret yritykset -sarja
VVO-yhtymä Oyj – Lumo kotinyt.fi. Asiakas päättää vuokra-asunnon valinnasta ilman odottamista tai hakemuksia. Hän valitsee itselleen sopivan Lumo-vuokra-asunnon, maksaa ensimmäisen kuukauden vuokran ja muuttaa vaikka huomenna.

Sosiaali- ja terveysalan innovaatiot -sarja

Espoon keskuksen terveysasemat (Kalajärvi & Samaria) – Asiakaslähtöinen päivystyksen palvelumuotoilu. Asiakaslähtöinen päivystystoiminnan palvelumuotoilu, joka hyödyntää henkilökunnan osaamista sekä uudelleen rakentaa perinteisiä lääkäreiden ja sairaanhoitajien rooleja ja vastuita.

Suomen Laatuyhdistys ry, Tani Järvinen, toimitusjohtaja, puh. 040 844 5767 tani.jarvinen@laatukeskus.fi

www.laatukeskus.fi