WSP:lle kaksoisvoitto Penttilänrannan siltakilpailussa

Suunnittelutoimisto WSP:n ehdotus ”Svingi” on valittu Joensuun Penttilänrannan uudeksi kevyen liikenteen sillaksi. Ratkaisu kunnioittaa alueen puunjalostusperinteitä, sanoo pääsuunnittelija Sami Niemelä. WSP sai kilpailussa myös kakkospalkinnon ”Kantele”-ehdotuksellaan.

”Penttilänrannasta tulee Pielisjoen maisemaa hyödyntävä ja asuin- ja työpaikka-alue aivan Joensuun keskustaan. Uusi silta luo kevyen liikenteen yhteyden joen yli. Penttilässä sijaitsi aikoinaan Pohjoismaiden suurin sahalaitos, joten tilaaja toivoi, että puuta voitaisiin käyttää yhtenä materiaalina sillassa”, voittaneen ehdotuksen pääsuunnittelija WSP:n Sami Niemelä kertoo tehtävästä.

125 metriä pitkä kevyen liikenteen silta on avattava, koska Pielisjoen sisävesiliikenne ja puunuitto vaativat 20 metriä leveän laivaväylän sekä lisäksi 3,9 metrin vapaata korkeutta sillan alla. Esteettömyysvaatimuksen perusteella sillan pituuskaltevuus ei saa ylittää 5 astetta.

”Maisemaan sovittaminen on kiinnostava tehtävä, koska silta yhdistää keskustan vakiintuneen kaupunkiympäristön ja Penttilänrannan modernin asuinalueen. Siksi valitsimme teräsrunkoisen palkkisillan ilman yläpuolisia rakenteita. Sillan avautuminen on nähtävyys sinällään. Varmatoiminen avattavuus kaikilla keleillä piti myös ottaa tarkkaan huomioon,” Sami Niemelä kertoo.

”Omaleimaisuutta sillan ilmeeseen tuo kannen alareunan voimakkaan viisteellisen muoto sekä kaideratkaisu lämpökäsitellystä, taivutetusta puusta. Kaiteeseen integroitu valaistus ja kulkutason hierretty betonipinta luovat viihtyisän ”sisätilan” käyttäjille”, Niemelä kuvaa ratkaisua.

Sami Niemelä työskentelee WSP:n siltatoimialalla yksikön päällikkönä Helsingin toimistossa.

WSP sai kilpailussa myös toisen palkinnon ”Kantele”-nimisellä ehdotuksella. Siinä vinoköysisillan kaltevat pylonit toimivat nostosillan vastapainoina. Ehdotuksesta vastasi Antti Karjalainen tiimeineen WSP:n Oulun toimistosta.

”Olemme iloisia ja ylpeitä palkinnoista. Menestys on erinomainen esimerkki tiimityöstä, jossa siltasuunnittelijoita tukevat WSP:n liikenteen, geosuunnittelun, valaistuksen ja muotoilun asiantuntijat”, toimitusjohtaja Matti Mannonen sanoo.

siltayksikön päällikkö Sami Niemelä, WSP Finland, puh. 0400 157 998, sami.niemela@wspgroup.fi

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

WSP Finland on monialainen suunnitteluyritys, joka tarjoaa tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoilupalveluita suomalaisille ja kansainvälisille rakennus-, yhdyskunta-, liikenne-, ympäristö-, energia- ja teollisuustoimialojen asiakkaille.  Yrityksessä työskentelee noin 360 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Tampereella, Järvenpäässä, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Kestävä yhdyskuntasuunnittelu, liikennesuunnittelu ja talonrakennus-suunnittelu ovat WSP:n ydinosaamista. Viennin osuus liiketoiminnasta on noin viidennes.

WSP Finlandin viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Metsähallituksen puurakenteinen Pilke-talo, Viikin matalaenergiatalo, Oulun postikeskus, Tampereen Niemenrannan alue, Ruskeasannan Sorttiasema, Turun Myllysilta, Helsingin Hakamäentie sekä useimmat pääkaupunkiseudun raideliikennehankkeet. Yritys on myös tehnyt selvityksen tuulivoimaliiketoiminnasta Perämerenkaaren alueella sekä vastannut Oulunsalo−Hailuoto-tuulipuiston YVA-hankkeesta.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 1969 ja se on listattu Lontoon pörssiin.