WSP:ltä Savonlinnan kaupungin Designmanuaali: tavoitteena uuden ja vanhan tyylikäs yhdistäminen

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland on toteuttanut Savonlinnalle ulkotilan suunnittelun käsikirjaksi tarkoitetun Designmanuaalin. Manuaalin tarkoituksena on taata harkittu kaupunkikuva sekä vetovoimatekijöihin perustuva omintakeinen Savonlinna-tyyli.

Tilaajana on Savonlinnan kaupungin tekninen toimiala.

Nauhamainen ja vesien ympäröimä kaupunki on toteuttamassa kaupunkikeskustan kehittämishanketta. Sen tarkoituksena on keskustan fyysinen kehittäminen viihtyisäksi ja toimivaksi kaupunkiympäristöksi. Yhtenä osana hanketta on julkisen ulkotilan suunnittelun käsikirjana palvelevan Designmanuaalin käyttöönotto.

Savonlinnan keskustan pohjoisrannalle parhaillaan rakennettavaan rinnakkaisväylään liittyvä maankäytön ja liikenneväylien suunnittelu vaikuttavat voimakkaasti keskustan kaavoittamiseen, kaupunkikuvaan, kaupungin saavutettavuuteen ja ydinkeskustan liikennejärjestelyihin.

Tulevaisuudessa manuaalia aiotaan hyödyntää keskustaa halkovan liikekadun, Olavinkadun saneerauksessa.

Designmanuaali määrittelee Savonlinna-tyylin ja kaupungin strategian mukaisen tavoitteen ’rakentaa vanhaa Savonlinnaa uudelleen.’ Keskustan viiteen eri tyylialueeseen jakava manuaali ottaa kantaa muun muassa kaupungin väreihin, viherrakenteisiin sekä julkisiin valaisimiin ja kalusteisiin kuten penkkeihin, aitoihin, pyörätelineisiin ja roska-astioihin. Manuaalissa määritellään myös kahviloiden terassikalusteiden ja uimakoppien tyyli sekä opasteiden ja mainoskylttien tyyli.

Manuaali on tarkoitettu kaupungin suunnittelijoille, konsulteille ja yrittäjille. Sitä päivitetään 1-2 vuoden välein.

”Savonlinna on pieneen kokoonsa nähden edistyksellinen kaupunki, joka näkee kaupunkisuunnittelun kokoamisen yksiin kansiin merkittäväksi kilpailutekijäksi. Designmanuaali takaa harkitun kaupunkikuvan ja ympäristörakentamisen laatuperiaatteet. Sen tekemiseen on osallistunut kaupungin edustajien lisäksi kaupunkilaisia ja muita tärkeitä sidosryhmiä kuten yrittäjiä ja luottamushenkilöitä”, WSP:n Muotoiluyksikön päällikkö ja hankkeen projektipäällikkö Mari Siikonen WSP:ltä sanoo.

Manuaalia hyödynnetään jo nyt Savonlinnan matkustajasataman remontin viimeistelyssä. Valaisimet on jo asennettu, samoin osa katukalusteista ja loppukesällä asennetaan pinnoitteet.

Designmanuaalin avulla vahvistetaan keskustan vetovoimaa asuinympäristönä ja kaupallisena keskustana. Päämääränä on niin ikään lujittaa Savonlinnan asemaa yhtenä Suomen merkittävimpänä matkailukeskuksena.

Designmanuaali löytyy osoitteesta

Muotoiluyksikön päällikkö, teollinen muotoilija Mari Siikonen, WSP Finland, puh. 040 514 9592 , mari.siikonen@wspgroup.fi

toimitusjohtaja Matti Mannonen, WSP Finland, puh. 040 544 7047, matti.mannonen@wspgroup.fi

Kaupunkisuunnitteluyksikön päällikkö, yleiskaavainsinööri Risto Aalto, Savonlinnan kaupunki, puh. 040 572 7332, risto.aalto@savonlinna.fi

Lehdistöyhteyksistä vastaa Taru Nikulainen, Mailand Communications Oy, puh. 050 3257 347, taru.nikulainen@mailand.fi

WSP Finland on monialainen rakennus- ja yhdyskuntasektorin tutkimus-, suunnittelu-, konsultointi- ja muotoiluyritys.  Yrityksessä työskentelee kaikkiaan 370 asiantuntijaa Helsingissä, Oulussa, Järvenpäässä, Tampereella, Jyväskylässä ja Rovaniemellä. Liikevaihto vuonna 2009 oli 27 miljoonaa euroa, mistä viennin osuus oli 15 %. WSP aloitti toimintansa Suomessa 1.1.2007. Nimen alle ovat fuusioituneet WSP LT-Konsultit Oy, WSP SuunnitteluKORTES Oy, WSP TutkimusKORTES Oy, Gridpoint Finland Oy, Insinööritoimisto Pekka Heikkilä Oy, Geosurf Oy sekä Fundus Oy.

WSP Finlandin tunnetuimpia viimeaikaisia suunnittelukohteita ovat muun muassa Eduskuntatalon lisärakennus, Finnforestin puurakenteinen pääkonttori sekä Pauligin uusi paahtimo ja Kolmiosairaala. Yritys suunnittelee myös merkittäviä tie- ja ratahankkeita kuten Länsimetro, Kehärata, Kirkkonummi−Kivenlahti-moottoritie ja Espoo−Lohja−Salo-ratayhteys. Kaupunkisuunnittelu kokonaisuutena sekä kaupunkien liikenne- ja joukkoliikennesuunnittelu ja -selvitykset ovat WSP:n ydinosaamista.

WSP Finland kuuluu kansainväliseen WSP Groupiin, jossa työskentelee 9 000 asiantuntijaa 200 toimistossa kuudessa eri maanosassa ja 35 eri maassa. WSP Group on perustettu 70-luvulla ja se on listattu Lontoon pörssiin.