WSP suunnittelemaan siltoja Vietnamiin ja Intiaan

Suomen johtaviin rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyrityksiin lukeutuva WSP Finland vahvistaa asemaansa siltasuunnittelijana. Yhtiö sopi uuden sillan suunnittelutyön toteuttamisesta 29.4.2010 Vinaconex-yhtiölle Vietnamin suurimpaan kaupunkiin Ho Chi Minh Cityyn eli entiseen Saigoniin. Kaupungin uusi maamerkki, Thu Thiem II -silta nousee aivan miljoonakaupungin keskustaan ja ylittää kaupunkia halkaisevan Saigon-joen.

Sillan suunnittelusta käyty arkkitehtuurikilpailu jatkuu nyt varsinaisena suunnittelutyönä. Ulkonäöltään ihastusta herättäneen vinoköysisillan kokonaispituus on 555 metriä ja pääaukon jänneväli 200 metriä. Sillat Vietnamin maamerkeiksi WSP Finlandin toisen Vietnamissa sijaitsevan siltahankkeen suunnittelutyö on valmistunut. Kyseessä on Da Nangin kaupungissa sijaitseva Nguyen Van Tro- Tran Thi Ly -silta, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2014. Huhtikuun lopulla Da Nangin kaupunki juhlisti näyttävästi Han-joen ylittävän sillan rakentamisen aloittamista. Sillan rakennuskustannukset ovat noin 65 miljoonaa euroa. ”Betonirakenteisen ja 730 metriä pitkän sillan suunnittelu ja rakentaminen rahoitetaan valtion ja kaupungin budjetista. Kanneltaan 34,5 metriä leveä vinoköysisilta kohoaa Da Nangin kaupungin maamerkiksi, ja sen pääurakoitsijana on vietnamilainen Cienco 1 -rakennusyhtiö”, pääsuunnittelija ja WSP Finlandin hallituksen varapuheenjohtaja Esko Järvenpää kertoo. Pylonin yläpäähän rakennetaan lasi- ja teräsrakenteinen tila maiseman ihailemiseen. Kaltevaan pyloniin tulee erikoisrakenteinen maisemahissi. Da Nangin siltasuunnitelma voitti aikanaan kansainvälisen siltakilpailun ja suunnittelu on palkittu myös kansainvälisellä Bentley-palkinnolla sarjassa ’Innovatiivinen sillansuunnittelu.’ WSP suunnittelee myös maailman korkeinta ratasiltaa Intiassa ”Tunnemme Vietnamin-siltamarkkinat hyvin, sillä olemme olleet mukana lukuisissa hankkeissa vuosien ajan. Osaamisemme on alan huippua. Tästä kertovat vaativat kohteemme Suomessa ja ulkomailla. Esimerkiksi Suomen näyttävimmät vinoköysisillat ovat kaikki WSP:n suunnittelijoiden käsialaa”, Järvenpää kertoo. ”Vietnamissa olemme jo aiemmin suunnitelleet 1300 metriä pitkän Binh-vinoköysisillan Haiphongissa sekä parhaillaan rakenteilla olevan Rao II -sillan.” WSP:n mittavin, paraikaa suunnittelun alla oleva kohde sijaitsee kuitenkin Jammu ja Kashmirin alueella Intiassa. Teräsrakenteisesta sillasta tulee maailman korkein ratasilta ja maailman pitkäjänteisin ratasillaksi rakennettava kaarisilta. Sillan kansi on noin 340 metrin korkeudessa vedenpinnasta ja pääjänteen teräskaari on jännemitaltaan yli 460 metriä.”