H3N2-epidemia lähestyy: Suutelu on terveellisempää kuin kättely

Yhdysvalloissa ja Isossa Britanniassa vuonna 2007 tehdyn tutkimuksen mukaan ihmisillä on suurempi riski levittää viruksia kättelemällä kuin suutelemalla1. Jos kuitenkin haluat kätellä, huolellinen ja säännöllinen saippuakäsienpesu ja paperikuivaus on yksi tehokkaimmista tavoista estää tartuntoja.

H3N2-influenssaepidemian odotetaan alkavan lähiviikkoina. H3N2 on yleinen kausi-influenssavirus, jonka H1N1-sikainfluenssa syrjäytti joksikin aikaa. THL varoittaa, että virus uhkaa aiheuttaa sikainfluenssaa rajumman taudin. Parempi käsihygienia ehkäisee sairauksia ja voi jopa maailmanlaajuisesti pelastaa ihmishenkiä paremmin kuin mikään rokote tai muu lääketieteellinen hoito.

Pese kätesi ja pysy terveenä

Suurin osa tartunnoista leviää kosketuksen kautta. Virukset ja bakteerit voivat siirtyä elimistöön esimerkiksi kättelyn välityksellä tai muiden koskettamista esineistä, kuten ovenkahvoista. Kädet pitäisi pestä ja kuivata hyvin ennen ruokailua ja vessassa käynnin jälkeen.

– Terveyden ylläpitämiseksi kädet tulisi pestä myös esimerkiksi niistämisen, aivastelun tai yskimisen jälkeen, muistuttaa markkinointipäällikkö Jussi Haapkylä Metsä Tissuelta.

Kädet tulisi pestä muissakin tilanteissa: vaipanvaihdon jälkeen, eläimiin koskemisen jälkeen, sairaan luona vierailun jälkeen, ulkoiluaktiviteettien jälkeen, sekä ennen ja jälkeen ruuan valmistamisen tai tarjoilun.

Paperipyyhe on hygieenisin ja halutuin

Myös käsien huolellinen kuivaus on osa hyvää käsihygieniaa. Metsä Tissuen teettämän yleisten wc-tilojen hygieniatutkimuksen mukaan lähes 70 % suomalaisista kuivaa kätensä mieluiten paperisilla käsipyyhkeillä. Eniten pidetään annostelijasta, josta saa käsipaperia arkin kerrallaan.

– Hygieniatutkimus osoitti, että julkisissa wc-tiloissa asioivat ihmiset arvostavat yksityiskohtia kuten laadukasta käsipyyhepaperia ja toimivia annostelijoita. Suomalaiset myös käyttäytyvät aiempaa hygieenisemmin. Toivottavasti se trendi jatkuu.

1 Bloomfield SF, Aiello AE, Cookson B, O'Boyle C, Larson EL. The effectiveness of hand hygiene procedures in reducing the risks of infections in home and community settings including handwashing and alcohol-based hand sanitizers. American Journal of Infection Control 35, no. 10 (2007): s27–s64.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Jussi Haapkylä, Metsä Tissue, GSM +358 40 526 3675, jussi.haapkyla@metsatissue.com

METSÄ TISSUE on yksi Euroopan johtavista pehmopaperituotteiden toimittajista kotitalouksille ja suurkuluttajille. Yhtiö on myös maailman johtava ruoanlaittopaperien valmistaja. Metsä Tissuen tuotemerkkejä ovat Lambi, Serla, Mola, Tento, Katrin, Fasana ja SAGA. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Puolassa, Ruotsissa, Saksassa, Slovakiassa, Suomessa ja Venäjällä, ja sen liikevaihto on 940 miljoonaa euroa. Metsä Tissuen palveluksessa on 3 200 henkilöä. Metsä Tissue kuuluu Metsäliitto-konserniin.

www.metsätissue.com

Avainsanat: