Kaksi suunnittelukilpailua nuorille: Hulluttele silmälaseilla ja Unelmien silmälasit

Report this content

Kuvataide- ja käsityökoulujen oppilaat kilpailevat keksimällä uusia käyttötarkoituksia vanhoille kehyksille ja silmälaseille, sekä suunnittelevat silmälaseja, joita nuoret mielellään käyttäisivät.

Kilpailut kuuluvat ”Iloa iholle” taide ja muotoilukasvatushankkeeseen, joka on osa World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaa. Optisen Alan Tiedotuskeskus on lupautunut yhteistyökumppaneiksi Suomen lasten ja nuorten kuvataidekoulujen liiton ja Käsi- ja taideteollisuusliitto Taito ry:n kanssa.

– Tuemme mielellämme tällaista toimintaa. Silmälasit ovat osa muotia ja kasvojen pukemista, ne voivat olla välttämätön näköväline. Ja voi niillä hullutellakin. Odotan innolla minkälaisia kilpailutöitä tämä hulluttelu tuottaa, toteaa projektijohtaja Taru Korja Optisen Alan Tiedotuskeskuksesta.

Vanhat kehykset uusiokäyttöön

Hulluttele silmälaseilla ja Unelmien silmälasit -kilpailuihin voivat osallistua järjestäytyneet kuvataide- ja käsityökoulut. Koulut valitsevat paikallisesti suunnitelmien joukosta viisi jatkoon pääsevää suunnitelmaa yhdessä paikallisten silmälasiyrittäjien kanssa. Näistä tuomaristo valitsee palkittavat.

Koulut sijaitsevat ympäri Suomen, minkä vuoksi optikkoliikkeiden toivotaan lähtevän innolla mukaan yhteistyöhön. Käytännössä optikkoliikkeiden toivotaan keräävän kouluille luovutettavaksi vanhoja kehyksiä, linssejä ja aurinkolaseja, joita oppilaat voivat uusiokäyttää. Koulut ottavat yrittäjiin itse suoraan yhteyttä sopiakseen yhteistyöstä.

– Tässä on loistava tilaisuus tuoda positiivista nostetta optiselle alalla nuorison keskuudessa ja saada heidät innostumaan silmälaseista.

Lisätiedot:

johtava opettaja, kuva- ja taidekäsikoulujen edustaja Teija Lauronen
p. 050 564 0055, teija.lauronen@forssa.fi

Optisen Alan Tiedotuskeskus  palvelee koko optista toimialaa. Tiedotuskeskuksen osakkaina ovat Suomen Optikoiden Ammattiliitto ry, Suomen Optisen Alan Tukkukauppiaat ry ja Suomen Optikkoliikkeiden Liitto ry. Suomen Optikkoliikkeiden Liitto ry:n(SOL) jäsenistö koostuu optisen alan yrityksistä, joilla on 615 optikkoliikettä. Jäsenliikkeiden määrä on noin 80 % alan kaikista liikkeistä, ja jäsenten liikevaihdon osuus noin 90 % alan koko liikevaihdosta.

Avainsanat: