SHOK-historiaa tehtiin Tampereella: FIMECC Factory vuorovaikutteisen yhteisön kotina käynnistyi

SHOK-työssä mukana olevat työskentelevät 1.12.2011 alkaen FIMECC Factoryssa uudenlaisin työmenetelmin samoissa tiloissa organisaatiostaan riippumatta. Metallituote- ja koneenrakennusalan strategisen huippuosaamisen keskittymä FIMECC Oy käynnisti kaikkien aikojen ensimmäisen SHOK-toimintaan tarkoitetun yhteisen työtilan avaamalla Tampereen Hervannassa FIMECC Factoryn.

– FIMECC on rakentanut vuodesta 2008 alkaen vuorovaikutteista innovaatioalustaa, ja tulokset yhteistyön laajenemisesta ja lisääntymisestä ovat vakuuttavia. FIMECC Factoryn avaaminen luo nyt vuorovaikutteiselle yhteisölle kodin, toteaa FIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.  – Yhteistä työtilaa tarvitaan, koska monimutkaisten ja organisaatiorajat ylittävien haasteiden käsittely edellyttää jatkuvaa ihmisten yhdessäoloa riippumatta siitä, kuka heidän työnantajansa on ja missä tämän toimitilat sijaitsevat.
– Suomeen ehkä joskus syntyvän SHOK-talon ensimmäinen huone on nyt valmis, ja jopa Piilaaksosta käsin maailmaa katsellen FIMECC Factory on ainutlaatuinen, toteaa KONE Oyj:n johtaja ja FIMECCin hallituksen jäsen Jussi Oijala.

FIMECC Factory on osa Konelaa, joka on koneenrakennusalan uudistumiseen tarkoitettu tila.
– Konela uudistaa koneenrakennusalaa sekä teknologiakehityksen nopeutumisena että ajattelutapojen muutoksena, sanoo Konelan toiminnasta vastaavan Hermia Oy:n toimitusjohtaja Juha Leppänen.
– SHOKeja perustettaessa kyti ajatus, että yhteinen tila on mahdollisesti jotakin, mitä pitäisi rakentaa, ja nyt FIMECC on tehnyt täällä Hervannassa historiaa toteuttamalla ensimmäisen tällaisen tilan, kuvailee Tekesin rahoituspäällikkö Timo Laurila.
– Kiinnostus tilojen hyödyntämiseen on ollut laajaa. Aiomme organisoida työtapamme täysin uuden tilan varaan, ilmoittaa EFFIMA-ohjelman projektipäällikkö Olli Vistbacka, joka myös vastaa alkuvaiheessa FIMECC Factoryn käytöstä ja varauksista.

FIMECCillä on käynnissä kahdeksan laajaa tutkimusohjelmaa ja neljä uutta on valmisteilla.
FIMECCin ohjelmissa on mukana yli 120 organisaatiota. Yli 100 osallistujayrityksestä noin puolet on pk-sektorilta. FIMECC perustettiin vuonna 2008, ensimmäiset tutkimusohjelmat käynnistettiin 2009, ja tällä hetkellä ohjelmakanta on jo 240M€. Ohjelmissa kehitetään avoimen innovoinnin ympäristöä ja tuotantoverkostojen johtamismenetelmiä, luodaan nykyistä kevyempiä ja kestävämpiä materiaaleja sekä vähennetään metalliteollisuuden prosessien ja laitteiden energiankulutusta. Toiminta on avointa, ja kaikki relevanttia tutkimus- ja kehitystoimintaa harjoittavat organisaatiot ovat tervetulleita mukaan.

Lisätietoja:
Harri Kulmala, toimitusjohtaja, 040 840 6380, FIMECC Oy