AdProfit 2006 -kilpailun shortlista selvillä: 10 työtä jatkoon

Tuloksellista mainontaa palkitsevan AdProfit-kilpailun shortlista on valittu. Tämänvuotiseen kilpailuun osallistui yhteensä 43 työtä, joista 14 A-sarjaan (lanseeraukset) ja 29 B-sarjaan (markkinoilla jo olevat tuotteet, palvelut, merkit ja yritykset). Moniportaisen arviointiprosessin jälkeen voitosta kilpailee 10 kampanjaa, kummassakin kilpailusarjassa viisi. Lopulliset tulokset julkistetaan 10. tammikuuta 2007. Palkinto on molemmissa sarjoissa 16 800 euroa.

Tuloksellisuus ratkaisee
Kilpailun tavoitteena on kiinnittää huomiota kampanjoiden niiden tuloksellisuuteen, joka on töiden tärkein arviointikriteeri. Kilpailutyön on osoitettava selvä yhteys tuloksen parantumiseen tai annettava kiistaton näyttö muusta tuloksellisuudesta. Olennaista on, että asetetut tavoitteet on saavutettu ja että tätä voidaan tulosten perusteella luotettavasti arvioida.

Loppukilpailussa ovat seuraavat työt:
A-sarjassa (lanseeraukset) shortlistalle ovat päässeet (suluissa mainostoimisto)

Igglo Oy: Igglon hiljainen lanseeraus (Taivas Ego Oy)
Igglo Oy: Pienestä haastajasta kuudessa kuukaudessa alan kolmanneksi suurimmaksi toimijaksi (Taivasmainos Oy)
MTV3 Oy: Tanssii tähtien kanssa (Mainostoimisto PHS)
Real Snacks Oy: Real Snacks tuotelanseeraus (Taivas)
Suomen Nestlé Oy: Aino Valiojäätelö lanseeraus (SEK & GREY Oy)

B-sarjan (markkinoilla jo olevat tuotteet, palvelut, merkit ja yritykset) shortlistalaiset ovat

Bayer HealthCare Oy: Avelox (Bob Helsinki Oy)
Bayer HealthCare Oy: Levitra (Bob Helsinki Oy)
DNA Finland Oy: dna Kaamea kapula (Mainostoimisto PHS)
Helsingin Seurakuntayhtymä: Armo-seurakuntatapahtuma (Dynamo Advertising)
Oy Sinebrychoff Ab: Kapakkatunnelman tekee Koff (Bob Helsinki Oy)

Moniportainen arviointiprosessi
Kilpailutöiden esikarsinnasta ja shortlistan valinnasta vastasi kolme esituomaristoa, jotka koostuivat markkinoijista, mainonnan suunnittelijoista sekä mediasuunnittelun, tutkimuksen, opetuksen ja medioiden edustajista. Esituomarit arvioivat kilpailutyöt ottaen huomioon niiden strategian, toimenpiteet, budjetin ja tulokset suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.

Tämän jälkeen TNS Gallup Oy tutkii shortlistakampanjat kohderyhmää mahdollisimman hyvin vastaavalla otoksella. Kilpailun lopullisen ratkaisun tekee ylituomaristo.

Voittajat julkistetaan tammikuussa 2007
AdProfit 2006:n palkinnot jaetaan 10. tammikuuta 2007. Kilpailun lopullisen ratkaisun tekee ylituomaristo, jonka jäsenet ovat markkinointijohtaja Tiina Kuusisto/Seppälä Oy Ab, toimitusjohtaja Mona Ljungberg/ Mediaedge:cia Finland, professori Pirjo Laaksonen/Vaasan yliopisto, Managing Director Janne Pöyhönen/ Lahtinen&Mantere Saatchi&Saatchi, projektijohtaja Hannu Horttana/IRO Research Oy ja ilmoitusmyyntijohtaja Virpi Romu/Aller-Julkaisut Oy. Ylituomariston puheenjohtaja on Mainostajien Liiton hallituksen puheenjohtaja, toimitusjohtaja Pekka Tefke/Oy Volvo Auto Ab.

AdProfit – toimivampaa mainontaa -kilpailun järjestäjät:
Aikakauslehtien Liitto, Mainostajien Liitto, Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL, Outdoor Finland -Suomen Ulkomainosliitto, Sanomalehtien Liitto, Suomen Radioiden Liitto, Suomen Suoramarkkinointiliitto ja Suomen Televisioiden Liitto

Lisätiedot:
Mainostajien Liitto, toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, p. (09) 6860 8417 tai 040 5080607
Mainostajien Liitto, koulutuspäällikkö Anneli Seitsonen-Ceder, p. (09)6860 8415