Mainostajien rahaston palkinto Martti Puohiniemelle

TIEDOTUSVÄLINEILLE JULKAISTAVISSA 3.6.2004 KLO 16.00 MAINOSTAJIEN RAHASTON PALKINTO MARTTI PUOHINIEMELLE Mainostajien Liitto perusti 50-vuotisjuhlansa yhteydessä vuonna 2001 Mainostajien rahaston. Rahaston palkinnon, 2500 euroa, sai tänä vuonna valtiotieteiden tohtori, sosiaalipsykologi Martti Puohiniemi. Palkinto luovutettiin tänään Mainostajien Liiton tilaisuudessa Helsingissä. Martti Puohiniemi on toiminut yksityisyrittäjänä vuodesta 1991 ja sitä ennen mm. markkinointitutkijana ja mainosalalla tutkien suomalaisten asenteita ja kulutuskäyttäytymistä. Arvotutkimukseen hän erikoistui väitöskirjaa tehdessään 1990-luvun alussa. Nykyään hän tutkii sekä väestön että yritysten toimintaa ohjaavia arvoja sekä konsultoi yrityksiä ja yhteisöjä. Hän on toiminut alansa yhdistysten johtotehtävissä, opettanut yliopistoissa, luennoinut seminaareissa sekä julkaissut tutkimustuloksistaan myös kaksi kirjaa. Parhaillaan hän on jatkamassa Arvot, asenteet ja ajankuva -tutkimustaan, jossa luodataan suomalaista yhteiskuntaa ja ajan ilmiöiden arvoperustaa. Mainostajien Liitto perusteli palkinnon myöntämistä Puohiniemelle tämän tutkimushankkeen ajankohtaisuudella ja ainutlaatuisuudella. Erityisen kiinnostavaksi koettiin markkinointiviestinnän alan edustajien arvojen tutkiminen suhteessa muuhun väestöön. Mainostajien rahastoa hallinnoi Liikesivistysrahasto yhteistyössä Mainostajien Liiton hallituksen kanssa. Rahastoon on yhdistetty vuonna 1983 perustettu Mainonnan professuurirahasto. Rahaston tarkoituksena on tulevaisuuteen suunnatun markkinointiviestinnän tutkimuksen edistäminen Suomessa. Siitä voidaan myöntää apurahoja ja jakaa palkintoja. Rahaston aiempia palkittavia ovat olleet valtiotieteiden tohtori, kuluttajaekonomian professori, dosentti Visa Heinonen Helsingin yliopistosta, kauppatieteiden tohtori Arja Juntunen Seinäjoen ammattikorkeakoulun Yrittäjyyden yksiköstä sekä dosentti, Johtamiskoulutusinstituutin johtaja Pirjo Vuokko Turun kauppakorkeakoulusta ja mainonnan professori Liisa Uusitalo Helsingin kauppakorkeakoulusta. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Ritva Hanski-Pitkäkoski, Mainostajien Liitto, puh. 09-6860 8417, 040 5080607, ritva.hanski-pitkakoski@mainostajat.fi Martti Puohiniemi, Puohiniemi Ky, puh. (09) 5489 4334, martti@puohiniemi.fi Mainostajien Liitto on valtakunnallinen, mainontaa ostavien yritysten ja yhteisöjen edunvalvoja. Jäsenyritykset (noin 400) edustavat kauppaa, teollisuutta, palvelualoja sekä julkisyhteisöjä. Näiden panostukset ovat yli 80 prosenttia markkinointiviestinnän kokonaisrahamäärästä Suomessa. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/03/20040603BIT00210/wkr0001.pdf