Pitkä onni – uusi opas mainostoimistoyhteistyöstä

Mainostajien Liitto on julkaissut uuden kirjan mainostajan ja mainostoimiston yhteistyöstä. Pitkä onni – tuloksellinen mainostoimistoyhteistyö -oppaan on kirjoittanut pitkän linjan markkinoija, KTM Hannu Laakso.

Yritysten markkinointiviestinnästä on tullut yhä kriittisempi menestystekijä. Tuloksellisen mainostoimistoyhteistyösuhteen luominen ja jatkuva kehittäminen on vaativa prosessi. Uuden Pitkä onni – tuloksellinen mainostoimistoyhteistyö -oppaan tavoitteena on auttaa mainostoimiston valinnassa ja kilpailuttamisessa sekä antaa eväitä mainostoimiston briefaukseen ja yhteistyön jatkuvaan kehittämiseen. Opas kuvaa ja tarjoaa ajatuksia mainostoimistoyhteistyön kroonisista kipukohdista. Liitteenä on myös alan mallisopimus sekä yhteistyön arviointilomake.

Mainostajien Liiton Mainos- ja mediatoimistosuhteet ja palkkiotavat 2007 -tutkimuksen mukaan valtaosa mainostajista pitää yhteistyön tärkeimpänä arvoa luovana asiana sitä, että mainostoimisto ymmärtää mainostajan strategiset tavoitteet. Myös läpinäkyvyyttä laskutukseen toivotaan lisää.

”Mikään ei sytytä mainostoimistoa paremmin kuin yhteiseksi koetut haasteet ja jäsentynyt ymmärrys siitä, mikä mainostajan liiketoimintaa todella pyörittää”, toteaa Hannu Laakso. ”Ikimuistoisimpia hetkiä ovat ne, jossa mainostoimiston luova ratkaisu sisältää paitsi asiakkaita säväyttävän tavan puhua myös innovatiivisen idean mahdollistaman kustannussäästön.”

KTM Hannu Laakso on tehnyt yhteistyötä mainostoimistojen kanssa työskennellessään Olvin tuotepäällikkönä, McDonald’s-ketjun markkinointipäällikkönä sekä markkinointijohtajana MTV:ssä ja Elisalla. Hän on toiminut markkinointikolumnistina kaikissa kotimaisissa talouslehdissä ja kirjoittanut kirjan Brändit kilpailuetuna.

Lisätiedot ja arvostelukappalepyynnöt:
Kehityspäällikkö Janne Häivälä, Mainostajien Liitto, p. (09) 6860 8414, 040 535 3960, janne.haivala@mainostajat.fi

Hannu Laakso, p. 050 1919, hannu.laakso@gmail.com

Hannu Laakson kuva on ladattavissa viestin lopusta.

Julkaisun tiedot:
Hannu Laakso: Pitkä onni – tuloksellinen mainostoimistoyhteistyö.
ISBN 952-5262-30-8. 136 sivua. Hinta 55 euroa.