• Mandatum Oyj/

Mandatum Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.–30.6.2024: Vahva tuloskasvu jatkui, hallinnoitavat varat nousivat 13 miljardiin euroon

Mandatum Oyj, Pörssitiedote, 13.8.2024 klo 10.30

Huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Tulos ennen veroja kasvoi 57 % ja oli 75,8 (4–6/2023: 48,2) milj. euroa. Kaikki tuloksen osa-alueet tukivat kasvua.
  • Palkkiotulos kasvoi varainhoidon hyvän kehityksen myötä 18 % ja oli 14,7 (12,4) milj. euroa.
  • Nettorahavirta kasvoi 48 % ja oli 231,9 (157,0) milj. euroa.
  • Hallinnoitavat asiakasvarat kasvoivat 16 % viime vuodesta ja olivat 13,0 (30.6.2023: 11,2) mrd. euroa.
  • Sijoitustoiminnan tulos oli 55,1 (43,1) milj. euroa.
  • Riskihenkivakuuttamisen tulos oli 11,9 (-0,3) milj. euroa.
  • Solvenssi II -vakavaraisuussuhde osinkokertymä huomioiden oli 224,1 (31.12.2023: 221,4) %.

Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti

• Tulos ennen veroja kasvoi 53 % ja oli 122,7 (1–6/2023: 80,2) milj. euroa. Tulosta kasvatti erityisesti sijoitustoiminnan tulos, mutta myös palkkiotulos kasvoi vertailukaudesta.
  • Palkkiotulos kasvoi 13 % ja oli 29,9 (26,4) milj. euroa.
  • Nettorahavirta nousi 477,8 (448,0) milj. euroon.
  • Sijoitustoiminnan tulos nousi 85,0 (56,6) milj. euroon.
  • Riskihenkivakuuttamisen tulos oli 14,1 (2,6) milj. euroa.

Näkymät vuodelle 2024 (ennallaan)

• Palkkiotuloksen odotetaan kasvavan vuodesta 2023 olettaen, että markkinaolosuhteet pysyvät vakaina. Vaikka Mandatum on pystynyt vuosien 2022 ja 2023 aikana ylläpitämään kurinalaista hinnoittelua ja vakaata palkkiomarginaalia asiakasvarojen hoitoon liittyvässä liiketoiminnassa, palkkiotulos vuodelle 2024 on riippuvainen useista tekijöistä, kuten asiakaskäyttäytymisestä ja asiakasvarojen jakautumisesta eri omaisuusluokkiin, kilpailutilanteesta ja pääomamarkkinoiden kehityksestä.

• Laskuperustekorkoisen kannan odotetaan supistuvan edelleen. Laskuperustekorkoisen kannan sijoitusten arvonmuutokset näkyvät markkinaympäristön muuttuessa verrattain suurenakin heiluntana sijoitustoiminnan tuloksessa.

• Lisäksi toimialalle tyypilliseen tapaan Mandatumin kokonaistulokseen vaikuttavat vakuutusmatemaattiset oletukset, joita päivitetään säännöllisesti.

• Mandatumin vakavaraisuusasema on vahva, mikä antaa yhtiölle vankan pohjan toimia erilaisissa markkinatilanteissa.

Avainluvut

Milj. €

4–6/2024

4–6/2023

1–6/2024

1–6/2023

1–12/2023

Palkkiotulos

14,7

12,4

29,9

26,4

52,6

Sijoitus- ja rahoitustoiminnan tulos ilman sijoitussidonnaista liikettä

55,1

Asiakasvarat

Vakavaraisuussuhde osinkokertymä huomioiden, %

-62,6 p.p.

1)         Liukuva 12 kk keskiarvo.

Toimitusjohtajan katsaus

Mandatumin liiketoiminnan hyvä kehitys jatkui myös vuoden toisella neljänneksellä: tulos ennen veroja kasvoi 57 prosenttia vuoden takaisesta ja oli 76 miljoonaa euroa. Kaikki tuloksen osa-alueet tukivat kasvua, mihin olen erityisen tyytyväinen. Lisäksi Solvenssi II -vakavaraisuusasteemme nousi vuosineljänneksen aikana 224 prosenttiin. Mandatum on hyvin vakavarainen yhtiö, ja vakavaraisuussuhde on parantunut entisestään hyvän tuloskehityksen myötä.

Palkkiotulos kasvoi 18 prosenttia Varainhoito-segmentin hyvän kehityksen siivittämänä. Nettorahavirta 232 miljoonaa euroa vuosineljänneksellä oli jälleen vahva ja positiivinen jo yli kolmatta vuotta peräkkäin. Olemmekin hyvässä vauhdissa kohti viiden prosentin vuotuista nettorahavirtatavoitettamme. Uusia merkintöjä tehtiin erityisesti korkeamman riskin yrityslainatuotteisiin, mutta myös allokaatiomandaattien ja -tuotteiden nettomerkinnät kasvoivat. Keskimääräinen palkkiomarginaali pysyi tavoitteidemme mukaisesti muuttumattomana ja oli 1,2 prosenttia.

Onnistuimme kasvattamaan hallinnoitavia asiakasvarojamme 13 miljardiin euroon eli 16 prosenttia viime vuodesta. Voimakkainta kasvu oli yksityisvarainhoidon lisäksi kansainvälisten instituutioasiakkaiden parissa, 26 prosenttia. Instituutiovarainhoidon laajentaminen erityisesti Ruotsiin ja Tanskaan on meille selkeä strateginen tavoite, ja on hienoa nähdä, miten aktiivinen myyntityömme Pohjoismaissa tuottaa tulosta. Vaikka kilpailu varainhoitomarkkinoilla on kovaa, ovat erityisesti Mandatumin korko- ja vaihtoehtoiset sijoitustuotteet osoittaneet kilpailukykynsä myös ulkomailla. Meillä on näin erinomaiset lähtökohdat kasvaa myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Sijoitustoiminnan tulos kasvoi 28 prosenttia

Sijoitustoiminnan tulos toisella vuosineljänneksellä kasvoi 28 prosenttia 55 miljoonaan euroon. Ensimmäinen vuosipuolisko sijoitusmarkkinoilla oli vahva, ja sekä osake- että yrityslainamarkkinat tuottivat hyvin. Laskuperustekorkoisen liiketoiminnan sijoitustuotto oli kuitenkin maltillinen 0,7 prosenttia, kun nousseet korot laskivat oman salkun korkotuottoja. Toisaalta diskonttauskoron nousu laski vakuutussopimusvelan korkokustannuksia ja kasvatti näin sijoitustoiminnan tulosta. Olemme vuosi sitten tehtyjen korkosuojien myötä saavuttaneet aseman, jossa korkea suojausaste vähentää eri suuntaisten korkoliikkeiden vaikusta tulokseen ja tekee siitä näin helpommin ennakoitavan. Toisen neljänneksen sijoitustoiminnan tulos sisältää myös 12 miljoonaa euroa Saxo Bank A/S:n osinkoja.

Kerroimme aiemmin, että Mandatum Oyj osti 13.5.2024 Sampo Oyj:ltä 19,83 prosenttia tanskalaisen sijoitus- ja kaupankäyntipalvelutarjoaja Saxo Bank A/S:n osakkeista. Kauppahinta 302 miljoonaa euroa oli määritelty etukäteen kaupan ehdoissa. Saxo Bank ei ole Mandatumille strateginen omistus, vaan se on tarkoitus myydä sopivan ajankohdan tullen. Heinäkuussa Saxo Bank tiedotti ulkoisen neuvonantajan palkkaamisesta eri strategisten vaihtoehtojen selvittämiseksi.

Liityimme kesäkuun lopussa kansainväliseen Net Zero Asset Managers -aloitteeseen, jonka myötä sitoudumme tavoittelemaan sijoitustemme nettopäästöjen vähentämistä nollaan vuoteen 2050 mennessä. Tulemme myös asettamaan välitavoitteet päästövähennyksille sekä laatimaan konkreettisen suunnitelman niihin pääsemiseksi. Aloite on linjassa Pariisin ilmastosopimuksen kanssa, jossa ilmaston lämpeneminen pyritään rajoittamaan 1,5 asteeseen. Mandatum on panostanut vastuullisuustyöhönsä merkittävästi listautumisen jälkeen. Aloite on meille tärkeä askel ilmastotyössämme, jota aiomme kehittää määrätietoisesti myös jatkossa.

Petri Niemisvirta

Puhelinkonferenssi 13.8. klo 13.00

Analyytikoille ja sijoittajille järjestetään englanninkielinen puhelinkonferenssi 13.8.2024 klo 13.00 (Suomen aikaa). Puhelinkonferenssiin voi rekisteröityä alla olevan linkin kautta. Puhelinkonferenssin puhelinnumerot sekä tunnuksen, jolla pääsee liittymään puhelinkonferenssiin, saa rekisteröitymällä.

Rekisteröityminen tilaisuuteen: https://palvelu.flik.fi/teleconference/?id=50050133

Puhelinkonferenssia voi seurata samanaikaisesti internetissä osoitteessa www.mandatum.fi/tulos. Tallenne on kuunneltavissa myöhemmin samassa osoitteessa.

Lisätietoja:

Sijoittajat
Matti Ahokas

Talousjohtaja

Puh. +358 40 575 1978
matti.ahokas(a)mandatum.fi

Lotta Borgström
Sijoittajasuhdejohtaja
lotta.borgstrom(a)mandatum.fi

SVP, Viestintä, brändi ja vastuullisuus
niina.riihela(a)mandatum.fi

Varsinainen puolivuosikatsaus on tämän pörssitiedotteen liitteenä. Mandatumin osavuosiraporttia täydentävä, sijoittajille suunnattu englanninkielinen esitysaineisto on saatavilla osoitteessa www.mandatum.fi/tulos.

Mandatum Oyj julkaisee Q3-osavuosiraportin 12.11.2024.